• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

تعیین و پایش IOW برای کنترل خوردگی واحدهای شیرین سازی در پالایش گاز ایلام

  • کد خبر : 685
  • 13 شهریور 1400 - 18:32
تعیین و پایش IOW برای کنترل خوردگی واحدهای شیرین سازی در پالایش گاز ایلام
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از تعیین و پایش IOW مطابق با استاندارد API ۵۸۴-۲۰۱۴ برای کنترل خوردگی واحدهای شیرین سازی در این واحد صنعتی خبر داد و گفت: بمنظور شناسایی عوامل ریشه ای خرابی ها، انجام پروژه های پژوهشی بررسی عوامل خوردگی در واحدهای شیرین سازی این مجموعه انجام شد.

به گزارش هاوار زاگرس؛ روح اله نوریان روز جمعه افزود: با توجه به نتایج این پروژه عوامل فرآیندی از جمله دما، میزان HSS، کنترل میزان اکسیژن و سایر انحرافات از شرایط طراحی بعنوان عوامل اصلی خوردگی و نشتی در واحدهای شیرین سازی شناسایی و اقدامات عملیاتی برنامه ریزی شده و دقیقی برای کنترل این عوامل به انجام رسیده که منجر به کاهش نرخ خوردگی و کاهش چشمگیر میزان نشتی ها شد.

وی اظهار داشت: بدلیل اهمیت پایش و کنترل پارمترهای فرآیندی برای پیشگیری از خوردگی، تعیین حدود عملیاتی این پارمترها مطابق با راهنمایی های استاندارد API ۵۸۴-۲۰۱۴، API ۹۴۵-۲۰۰۸، منوال عملیاتی پالایشگاه،کتاب آمین اکسپرت، گزارش پروژه پژوهشی بررسی و دلایل خوردگی در واحدهای آمین و تجربیات همکاران پالایشگاه از ۲ سال قبل انجام گرفت و حدود ۳۳ پارمتر بعنوان پارمترهای کلیدی مشخص و سپس حدود مجاز، استاندارد و بحرانی، پیامدهای خروج از این حدود، دوره پایش، متولی ثبت و پایش، و روش های اندازه گیری مشخص شدند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه اندازه گیری، ثبت مستمر سوابق و پایش وضعیت IOW از جمله اقداماتی است که باید بصورت مستمر انجام شود، تصریح کرد: اندازه گیری و ثبت سوابق بصورت منظم روزانه توسط بهره برداری انجام و توسط مهندسی هفتگی و بوسیله بخش بازرسی فنی بصورت ماهیانه پایش می شود.

نوریان با عنوان این مطلب که خوردگی در واحدهای شیرین سازی بصورت مشابه در اغلب پالایشگاه های بعنوان یک چالش جدی مطرح است و گاهی موارد در برخی از پالایشگاه ها شدیدتر از پالایشگاه ایلام می باشد و حتی برج های جذب و احیا را متأثر می کند، یادآور شد: این شرکت آمادگی لازم برای انتقال تجربیات خود به سایر پالایشگاه ها و حتی سایر واحدهای صنعتی را دارد.

 مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام ادامه داد: طی سال های گذشته خوردگی و نشتی های مکرر در چرخه Lean آمین واحدهای شیرین سازی بعنوان یکی از چالش های بزرگ پالایشگاه مطرح بود که این خوردگی ها در سال های ۹۲ تا ۹۵ به اوج خود رسیدند بطوری متوسط هر ماه یک نشتی در واحدهای شیرین سازی گزارش می شود.

نوریان تاکید کرد: این خوردگی ها علاوه بر اینکه منجر به نشتی و گاهی موارد توقف تولیدهای گاه و بیگاه می گردید، فشار عملیاتی زیادی به کارکنان تعمیرات و بازرسی فنی برای اصلاح نقاط آسیب دیده وارد می کرد.

وی اضافه کرد: تعویض حدود سه هزارو ۵۰۰ اینچ پایپینگ شامل تغییر متریال خطوط بخار امین به فولاد زنگ نزن،تعویض تیوب باندل هر چهار ریبویلر، تعویض بدنه یک عدد از ریبویلرها و کیسینگ پمپ های شارژ آمین، ناشی از این خوردگی ها بود که با تلاش و جدیدیت همکاران این  مشکلات برطرف شد.

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=685

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.