• امروز : سه شنبه - ۲۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 9 April - 2024
3
مدیر کل محیط زیست استان ایلام؛

شرایط فرهنگی برای رهاسازی گوزن زرد در استان فراهم نیست

  • کد خبر : 1448
  • 21 آبان 1401 - 11:33
شرایط فرهنگی برای رهاسازی گوزن زرد در استان فراهم نیست
سرپرست حفاظت محیط زیست ایلام گفت: ۱۵ راس گوزن زرد سایت احیا و تکثیر مانشت و قلارنگ این استان در چندین مرحله تاکنون زنده‌گیری و به استان خوزستان انتقال داده شده است.

به گزارش هاوار زاگرس؛ علیرضا محمدی روز شنبه اظهار داشت: از هفته گذشته عملیات زنده‌گیری ۲۰ راس گوزن زرد بالغ سایت تکثیر و احیای مانشت و قلارنگ ایلام به استان خوزستان آغاز شد و طی این مدت ۱۵ راس گوزن به خوزستان منتقل شدند.

وی افزود: با توجه به آغاز سرشماری پاییزه وحوش شاخص، عملیات زنده‌گیری و انتقال پنج راس دیگر طی هفته‌های آینده انجام خواهد گرفت.

محمدی ادامه داد: عملیات زنده‌گیری، میزان دز بیهوشی و نحوه جابجایی حیوان از اهمیت و حساسیت زیادی برخودار است که در این پروسه هیچ آسیبی به سلامت این جانور وحشی وارد نشود.

وی تاکید کرد: در کنار تیم زنده‌گیری و انتقال از استان خوزستان، تیم‌های نظارتی از استان ایلام نیز حضور داشتند که اکنون این تیم‌ها برای سرشماری پاییزه وحوش آماده می‌شوند.

وی در مورد تعداد گوزن‌های موجود در سایت مانشت و قلارنگ نیز توضیح داد: با انتقال این ۲۰ راس، تعداد گوزن‌های موجود در سایت ایلام به ۳۷ راس می‌رسد.

محمدی در خصوص زاد و ولد این پستاندار هم گفت: در سال ۱۴۰۰ -۱۴۰۱ تنها یک گوساله متولد شد و به علت خشکسالی گوزن‌ها به طور غریزی زاد و ولد نداشتند هرچند علوفه به میزان کافی در اختیار آنها قرار گرفت.

وی درباره رهاسازی گوزن‌ها در محیط طبیعی نیز یادآور شد: شرایط فرهنگی برای رهاسازی این گونه مهم در معرض انقراض در استان فراهم نیست و باید مردم بومی نسبت به اهمیت وجود این گونه با ارزش آگاه شوند.

سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام دارای ۴۰ هکتار گستره است، این سایت سال ۸۶ با انتقال ۶ راس گوزن بالغ از جزیره اشک دریاچه ارومیه کار خود را شروع کرد.

این سایت با توجه به شرایط جغرافیایی و محیطی مناسب، زادآوری به موقع و مطلوب، حفظ خلق و خوی طبیعی و وحشی و نبود تلفات و مریضی در زمره موفق‌ترین سایت‌های تکثیر و احیای گونه‌های در معرض خطر در کشور است.

سال ۹۵ تعداد ۱۰ راس از گوزن‌های بالغ سایت مانشت و قلارنگ به استان یزد و چهار راس در سال ۹۶ و بهمن ماه سال ۹۸ نیز تعداد ۱۷ راس گوزن نر و ماده این سایت به استان خوزستان منتقل شدند.

گوزن زرد ایرانی یکی از گونه‌های در معرض انقراض و مورد حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=1448

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.