• امروز : چهارشنبه - ۲۲ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 10 April - 2024
7

فرار مالیاتی پزشکان، آری یا نه؟

  • کد خبر : 897
  • 20 دی 1400 - 9:33
فرار مالیاتی پزشکان، آری یا نه؟
فعالان اقتصادی بایستی بر اساس قانون وضعیت مالیاتی خود را مشخص و اعلام کنند. از جمله این اقشار جامعه بیش از 150 هزار نفری پزشکان است. پزشکان از جمله اقشار دلسوز، پرتلاش و زحمت کشی هستند که نقش مهمی در حوزه سلامت و بهداشت عمومی جامعه عهدار هستند .

هاوار زاگرس ؛ مجتبی  قیطاسی: مالیات یک هزینه اجتماعی است که مردم هر جامعه بسته به توان مالی خود، وظیفه پرداخت آن را دارند .دولت به دنبال انواع مالیات ها بخشی از هزینه های عمومی جامعه و حفظ منافع اجتماعی و اقتصادی را تامین می نماید .

در این میان می توان گفت تامین سرمایه لازم جهت انجام پروژه ها، ارائه خدمات عمومی و تامین هزینه فعالیت های دولت، هدف های اصلی وضع مالیات از آنها یاد کرد اما .پرداخت مالیات به صورت عادلانه می توان اقتصاد کشور را که تحریم ها طی این سال ها فشار های زیادی به آن وارد نموده را جبران و توسعه یکسان امکانات را در جهت خدمت به مردم سوق دهد . 

از آن سان که پیداست دولت نیز در حوزه اقتصادی به دنبال شفاف سازی است و در این زمینه تلاش هایی صورت گرفته که بتواند پشتوانه های قانونی ایجاد کند ازجمله اقداماتی که برای شفاف سازی در زمینه فعالیت های اقتصادی در کشور تا اکنون انجام شده که بحث سامانه های فروش یا پایانه های فروش است که دولت طی سال های اخیر سعی در پیاده سازی آن را داشته است.

قانون پایانه های فروشگاهی که در سال ۹۸ در آبان ماه تصویب شد و این قانون در سال ۱۴۰۰ باید اجرایی شود.هدف های تعیین شده برای این قانون یکی بحث شفافیت فعالیت ها و مبادلات اقتصادی و جریان های مالی است و هدف دیگر سامانه فروش به عنوان هدف کارکردی ایجاد عدالت نسبی از بعد برنامه اقتصادی و مدیریت برنامه مالی کشور است، هدف دیگر تحقق اهداف دولت الکترونیک است که به عنوان یکی از مصادیق ۱۲ گانه مواجهه با فساد که در دولت سیزدهم مد نظر هست بحث توسعه دولت الکترونیکی به منظور ارتقای سلامت اداری و کاهش فساد به گونه ای که رویارویی خدمت گیرنده و خدمت دهنده به حداقل برسد.

سامانه فروش می تواند در تحقق اهداف دولت الکترونیک و فراهم کردن بستر مالیات الکترونیکی خیلی موثر باشد اما باید دید آیا این قانون به طور و جامع و کامل اجرا خواهد شد ؟!

وقتی اطلاعات سیستم ها شفاف باشد ابعاد کنترل و نظارت در نظام مالیاتی بهبود می یابد و باعث تسهیل کسب و کار می شود و همچنین سازمان های دیگر می توانند از پایگاه های اطلاعات آماری که در این سامانه بارگزاری می شود استفاده کنند و برای مطالعات اقتصادی و هر نوع تحقیق و مطالعه ای که نیاز به پایگاه های آماری داشته بادشد بهره گیرند و همچنین موجب تعیین دقیق مالیات متناسب با وضعیت فرد ایجاد عدالت نسبی می شود و از طرفی موجب کنترل و کاهش فرار های مالیاتی می گردد و نیز می تواند در بحث مبارزه با قاچاق و حمایت از تولید داخل موثر باشد زیرا تمامی خرید و فروش های بایستی از کانال سامانه فروش بگذرند.

فعالان اقتصادی بایستی بر اساس قانون وضعیت مالیاتی خود را مشخص و اعلام کنند. از جمله این اقشار جامعه بیش از ۱۰۰ هزار نفری پزشکان است. پزشکان از جمله اقشار دلسوز، پرتلاش و زحمت کشی هستند که نقش مهمی در حوزه سلامت و بهداشت عمومی جامعه عهدار هستند .

مالیات پزشکان نیز یکی مسائل پر چالش در سال های اخیر و جاری می باشد که درباره آن بحث زیاد است که در این راستا گفتگویی داریم با مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام که در ادامه به آن می پردازیم. 

مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام به حوزه مالیات پزشکان اشاره کرد افزود: در رابطه با پزشکان و حساسیتی که درباره آنان میان مردم وجود دارد و عکس العمل آنها نسبت به این قانون که هر مبلغی از کارتخوان کشیده شود درصدی از آن به اداره مالیات می رسد موجب شده که پزشکان به این مطلب واکنش نشان دهند که این موضوع هم مبنای قانونی نداشت.

سعید کریمی افزود : به دنبال این مشکلات مجلس تصمیم گرفت در قانون بودجه سال ۹۸ بندی قرار دهد که در تبصره ۶ بند(ی) آن صاحبان حرف پزشکی و پیراپزشکی ، داروسازی و دام پزشکی مکلف به استفاده از پایانه های فروشگاهی شدند و در همان سال در قانون بودجه در بند (ک)، بندی گنجانده شد که مراکز درمانی اعم از دولتی و غیر دولتی نظامی و انتظامی زمانی که وجوهی به پزشکان پرداخت می کنند مکلفند ۱۰ درصد از آن را به عنوان مالیات علی الحساب پزشکان کسر کرده و به حساب های مربوطه واریز کنند.

کریمی یادآور شد: قوانین بودجه یکساله هستند و موارد مصرف آنها هم در همان یک سال است و برای اینکه این امر ادامه پیدا کند مجددا در قانون بودجه سال ۹۹ این قوانین تکرار شد، در تبصره ۶ بند (ز) قانون بودجه سال ۹۹ که توسط نمایندگان محترم تصویب شد آمده است که اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی مانند وکلا، مشاوران خانواده و مشاوران حقوقی هم مشابه صاحبان حرف پزشکی مشمول این قاعده هستند و آنها نیز مکلف به داشتن پایانه های فروشگاهی هستند.

وی تاکید کرد: طبق نظر سازمان در سال ۹۹ صاحبان مشاغل پزشکی و حقوقی و ۱۵ رسته شغلی دیگر مانند تالارهای پذیرایی، رستوران ها، چلوکبابی ها، اغذیه فروشی ها، مراکز اقامتی مثل هتل ها، متل ها و مهمانپذیر ها، دفاتر اسناد رسمی، مشاورین املاک و … مکلف به نصب و راه اندازی و استفاده از سامانه صندوق فروش شدند.

مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام افزود: در سال ۱۴۰۰ هم مجددا بندهای فوق الذکر در مورد صاحبان حرفه های پزشکی و صاحبان کسب و کارهای حقوقی دوباره تکرار شد و باید دید آیا این بندها در سال آینده نیز تکرار می شود یا خیر؟

کریمی ادامه داد: حدود ۴۰ درصد از پزشکان اقدام به راه اندازی سامانه فروش کرده اند و کسانی هم هستند که هنوز اعلام وضعیت نکرده اند. متاسفانه بسیاری از مشاغل از سامانه فروش استقبال نکرده اند مثلا در بعضی از اصناف که ۱۵۰۰ عضو دارد تا پایان سال ۹۹ فقط ۱۳ نفر برای سامانه فروش ثبت نام کرده اند.

وی یادآور شد: ما دوره هایی برای آموزش نحوه استفاده و ثبت برگزار کردیم و برای صاحبان مشاغل دعوت نامه فرستادیم و تذکر هایی جهت اطلاع رسانی داده شده وباید بستر های قانونی دیگری جهت استفاده فراهم شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام افزود: قانون گذار برای هر قانونی ضمانت اجرایی تعیین کرده که اشخاصی که در سال هایی که مشمول نصب و استفاده از سامانه فروش بوده اند ولی استفاده نکردند مکلفند ۲ درصد از مبلغ فروشی که در سامانه ثبت نکرده اند بایستی به عنوان جریمه بپردازند که مبلغ سنگینی خواهد بود.

وی ادامه داد: تمام صاحبان حرف پزشکی و سایر مشاغلی که نام برده شد و از سال ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ باید از سامانه استفاده می کردند چنانچه اقدام به ثبت واستفاده نکرده اند در هنگام رسیدگی به مالیات سال های مذکور مشمول جریمه قرار خواند گرفت.

وی یادآور شد: در بند (ک) قانون بودجه سال ۹۸، به میزان ۱۰ درصد از پرداختی پزشکان به عنوان مالیات علی الحساب کسر می شود و آن ۱۰ درصد مبنای محاسبات اداره مالیات است و همچنین آمار کارکرد با بیمه های مختلف مانند بیمه خدمات درمانی بیمه تامین اجتماعی بیمه نیروهای مسلح و سایر سازمان های بیمه ای مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی نظامی و انتظامی و همچنین فعالیت آزاد پزشکان هم در محاسبه مالیات لحاظ می شود.

کریمی تاکید کرد: فرار مالیاتی برای پزشکان مصداقی ندارد و همه کسانی که به حرفه پزشکی می پردازند باید مجوز داشته باشند و آمار این مجوز ها به ما اعلام می شود و در این رابطه ما با نظام پزشکی تعامل خوبی داریم و آمار پزشکان فعال را در اختیار داریم.

وی یادآور شد: هدف طرح شفاف سازی است و هر کسی که با شفاف سازی مخالف باشد قطعا با این طرح هم مخالف است. در این زمینه قانون گذار هم ضمانت اجرایی قرار داده و هم تشویق. که ضمانت اجرایی را در مطالب قبلی عنوان کردیم. امتیاز هم اینکه اگر کسی از این سامانه استفاده کند هر مبلغی که بابت خرید و نصب و راه اندازی پرداخت کرده در همان سال اول استفاده یا سال های بعد از مالیات وی کسر می شود یعنی دولت هزینه آن را پرداخت می کندهمچنین ۱۰ درصد مالیات ابرازی شغل در ۲ سال اول بخشوده خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام در پایان گفت: فعالیت رسانه ها در توسعه فرهنگ استفاده از پایانه های فروشگاهی می تواند به ما در اجرای طرح کمک کند و ان شاالله بتوانیم شفافیت اقتصادی و ایجاد عدالت مخصوصا در تعیین مالیات و عدم تضییع حقوق مودیان ایجاد کرده و این کار را اجرایی کنیم./م

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=897

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.