• امروز : دوشنبه - ۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
4

فناوری‌های نوین؛ زمینه‌ساز به دست آوردن آمار دقیق در بخش کشاورزی

  • کد خبر : 2613
  • 08 دی 1401 - 8:01
فناوری‌های نوین؛ زمینه‌ساز به دست آوردن آمار دقیق در بخش کشاورزی
یک پژوهشگر و مدرس دانشگاه کشاورزی، گفت: آمار و اطلاعات صحیح و به‌موقع یکی از زیرساخت‌های اساسی برای برنامه‌ریزی درست است.

به گزارش هاوار زاگرس؛ دکتر رستم فتحی، در گفتگو اختصاصی با خبرنگار ما ، اظهار کرد: آمار در بخش کشاورزی که بسیار گسترده و روز به‌روز در حال تغییر است اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند و می‌توان گفت نظام آماری در بخش کشاورزی به‌دلیل عدم وجود فناوری‌های نوین از جمله بکارگیری انفورماتیک در کشاورزی، همواره نظامی سنتی و مبتنی بر گردآوری اطلاعات به صورت غیر دقیق بوده است.

وی، با اشاره به اینکه این موضوع مهم را می‌توان در تذکر اخیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های بخش کشاورزی نیز به وضوح مشاهده نمود که به درستی غیر دقیق بودن آمار در بخش کشاورزی را مورد توجه و تاکید جدی قرار دادند افزود: در این راستا سوالی که پیش می‌اید این است که آیا دستیابی به آمار دقیق در بخش کشاورزی امری دست‌یافتنی است؟ یا اینکه همواره دامنه‌ای بزرگ از خطا در آمارهای بخش کشاورزی اجتناب‌ناپذیر است؟

این پژوهشگر حوزه کشاورزی، ادامه داد: در عصر فناوری‌های پیشرفته اطلاعاتی این امر نه تنها دست‌یافتنی، بلکه لازم و ضروری است.

فتحی، با تاکید بر اینکه آنفورماتیک و مکانیزاسیون در کشاورزی با تمام زیر بخش‌های آن، امکان دستیابی به اطلاعات به روز از همه‌ی مولفه‌های موثر بر تولید در مزرعه را فراهم نموده است، تصریح کرد: این در حالی است که گردآوری آمار و داده‌های مربوط به میزان تولید در بخش کشاورزی و خصوصا در حوزه‌هایی که برداشت محصول با روش‌های مکانیزه صورت می‌گیرد، به مراتب ساده‌تر از دستیابی به اطلاعاتی است که دامنه‌ی نوسانات زیادی در تولید دارند.

این مدرس دانشگاه گفت: به عنوان مثال در شرایطی که کمباین‌های پیشرفته امکان تهیه نقشه پتانسیل تولید در نقاط مختلف زمین (مزرعه) را دارند؛ در شرایطی که سنجش غلظت دی‌اکسید کربن در یک گلخانه بر روی موبایل کشاورز قابل مشاهده است؛ در جایی که وضعیت سلامتی، موقعیت و رفتار یک گله دام سنگین توسط دامدار به‌صورت آنلاین قابل مشاهده است، چطور نمی‌توان آماری دقیق از تولید محصولی مثل گندم را بر پایه فناوری‌های نوین کشاورزی به دست آورد؟

دکتر فتحی، اضافه کرد: مطالعات و تحقیقات در این حوزه نشان می‌دهد که امکانات و تجهیزات لازم برای گردآوری آنلاین داده‌های آماری، آن‌هم در بخشی مثل برداشت گندم، جو، ذرت و … وجود دارد و می‌توان بر پایه مهندسی مکانیزاسیون و انفورماتیک در کشاورزی، روشی مطمعن برای به دست آوردن آمار دقیق در بخش کشاورزی بکار گرفت.

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=2613

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.