• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
مدیرکل دامپزشکی ایلام،

کشتار غیر مجاز دام شیوع بیماری های کیستیک را در ایلام ١١ برابر کرده

  • کد خبر : 1267
  • 08 آبان 1401 - 14:51
کشتار غیر مجاز دام شیوع بیماری های کیستیک را در ایلام ١١ برابر کرده
مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: کشتار غیرمجاز دام در این استان به چالشی برای حوزه بهداشت تبدیل شده و برابر بررسی های صورت گرفته شیوع بیماری های کیستیک در ایلام ۹ تا ۱۱ برابر سایر استان های کشور است.

به گزارش هاوار زاگرس؛ یونس احمدی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه کشتار غیرمجاز دام نقطه تاریک حوزه دامپروری در استان است، اظهار داشت: ایلام در کنار مزیت هایی که در زمینه محصولات دامی دارد، ولی متاسفانه به عنوان یکی از استان هایی که کشتار غیرمجاز دام در آن بالاست ، شناخته می شود.

وی افزود: بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و دام در نتیجه کشتار غیرمجاز در ایلام به نسبت سایر مناطق کشور بالاست، بطوریکه میزان بیماری های کیستیک ۹ تا ۱۱ برابر سایر استان هاست و در بیماری هایی همچون سل و بروسلوز و حتی سقط جنین و نازایی نیز تاثیر منفی مصرف دام هایی که به صورت غیرمجاز ذبح شده اند، ثابت شده است.

مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: متاسفانه با وجود تلاش های انجام شده در مقوله مقابله با کشتار غیرمجاز دام در استان توفیق چندانی نداشته ایم و همچنان شاهد رونق این مسئله در برخی شهرستان ها هستیم، پنج درصد قیمت گوشت باید در زمینه کشتار بهداشتی و نظارت شرعی هزینه شود تا شاهد این تبعات نباشیم، ولی با این وجود این موضوع در استان ایلام شایع است.

احمدی از معرفی ۶۰۰ واحد عرضه کشتار غیرمجاز دام در استان به مراجع غذایی طی سال گذشته خبر داد و یادآور شد: با وجود این تلاش ها باید با یک تصمیم مدیریتی واحد و همه جانبه و با همراهی رسانه ها خطرات مصرف دام غیرمجاز را برای مردم ایلام نهادینه کنیم.

معیشت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت ایلام با اقتصاد دام سر و کار داردوی افزود: اقتصاد دام یک مقوله چند وجهی است که از خوراک دام تا کشتارگاه و قطعه بندی و فروش را شامل می شود و اگر بتوانیم هر کدام از این قسمت ها را بدرستی مدیریتی کنیم، در کنار اشتغالزایی برای فعالان این حوزه اقتصاد استان نیز از نتایج آن بهره مند خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی ایلام یادآور شد: طی یکسال اخیر فعالیت های بسیار خوبی در زمینه صادرات دام ، مرغ ، شترمرغ و حتی خوراک دام در استان آغاز شده که می تواند درآمدهای بسیار خوبی را نصیب کشاورزان و دامداران کند.

احمدی با اشاره به اینکه هشت واحد قطعه بندی مرغ هم اکنون در استان فعال است، تاکید کرد: اگر بتوانیم تعداد این واحدها را افزایش دهیم با توجه به ارزش افزوده بالا اشتغالزایی مناسبی را نیز به همراه خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=1267

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.