• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام؛

۱۴ گونه داروی گیاهی در نهالستان های ایلام تولید می شود

  • کد خبر : 703
  • 15 شهریور 1400 - 8:53
۱۴ گونه داروی گیاهی در نهالستان های ایلام تولید می شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: در حال حاضر ۱۴ گونه داروی گیاهی در نهالستان ایوان تولید و مورد استفاده مردم استان است.

به گزارش هاوار زاگرس ؛ دکتر رضا احمدی در گفت و گو با خبرنگارما اظهار داشت: در حال حاضر۱۵٠ هزار هکتار از حنگل های ایلام الوده به آفت “لورانتوس” است که سالانه با کمک مردم و مشارکت دولت از شیوع این آفت در ده هزار هکتار از این اراضی جلوگیری می شود.

وی بهترین راه مبارزه با آفت لورانتوس را قطع و حذف عوامل آلودگی عنوان کرد و افزود: شیوه مبارزه با آفت لورانتوس به این شکل است که قبل از ورود درختان به فرآیند بذردهی نسبت به قطع و امحای عوامل آلودگی اقدام می‌شود.

وی یادآور شد: مساحت استان ایلام بیش از دو میلیون هکتار می باشد که بخش و سهم عمده ای ان منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام اضافه کرد: بر اساس امار اسناد و مدارک ۸۹ درصد یعنی حدود یک میلیون و ۷۶٠ هزار هکتار از سطح استان ملی است که بخش عمده از آن جنگل ها به میزان۶۴٠ هزار هکتار و مراتع و بیابانها نیز یک میلیون و ۱۴۶ هزار هکتار می باشد.

وی ادامه داد: مهمترین برنامه های سازمان منابع طبیعی در حوزه آبخیزداری مدیریت منابع آب، پیشگیری از سیل، کنترل رسوبات، پیشگیری از تصرفات اراضی، ساخت و سازهای غیر مجاز و حفاظت از منابع طبیعی… است.

۲٠٠ نیرو حفاظت از منابع طبیعی ایلام را بر عهده دارند

دکتر احمدی با بیان اینکه ۲٠٠ نیرو حفاظت از منابع طبیعی استان را بر عهده دارند، عنوان کرد: جهت مراقبت، کشیک و گشت های شبانه ۲۵ دستگاه خودرو و ۱۲ دستگاه موتور سیکلت در اختیار این افراد قرار دارد.

وی افزود: همچنین در راستای حفاظت از مناطق بحرانی ۸۹ نقطه به مساحت ۴۱۸ هزار هکتار در سطح استان شناسایی که نیروها به صورت شبانه روزی در این مکان ها مستقر و تمهیدات لازم در این راستا اندیشیده شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: شیب دار بودن، توپوگرافی سخت منطقه، کوهستانی بودن راه های استان سبب به وجود امدن کاستی هایی در ارائه خدماترسانی در عرصه های طبیعی استان شده اما این موضوع سبب تعطیلی کارها و اهداف نیروهای حفاظت نشده است.

دو هزار فقره حریق در عرصه های منابع طبیعی ایلام رخ داده است

وی خاطرنشان ساخت: در طول بیست سال گذشته بیش از دو هزار فقره حریق در عرصه های منابع طبیعی ایلام رخ داده است که عوامل انسانی مهمترین علت وقوع حریق در مراتع و جنگل های استان می باشد.

دکتر احمدی افزود: خوشبختانه در سالجاری با فرهنگ سازی حریقی در سطح استان ثبت یا گزارش نشده است.

وی گفت: حفاظت از جنگل ها از بعد تخریب های انسانی و تهدید های اقلیمی جنگل ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

۱۴ گونه داروی گیاهی در نهالستان های ایلام تولید می شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: در حال حاضر ۱۴ گونه داروی گیاهی در نهالستان ایوان تولید و مورد استفاده مردم استان است.

وی ادامه داد: همچنین ۶۵ گونه نهال در نهالستان‌های ایلام تولید و شامل بنه و بلوط، داغداغان، کیکم، بادام و ارغوان و گونه‌های خاص نواحی رویشی خلیجی و گرمسیری و چوبده مثل کنار، انواع آکاسیا، گز، استبرق و اوکالیپتوس که با توجه به شرایط اقلیمی سازگاری فراوانی با شرایط آب و هوای استان قابلیت کشت دارند، است.

دکتر احمدی اظهار داشت: ایلام دارای ۱۲ نهالستان است که دو نهالستان مهران و ایوان به عنوان مادر و مابقی محلی هستند./م

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=703

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.