• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام خبر داد؛

افزایش چهار برابری اعتبارات ابلاغی و مصوب طرح های تامین آب در استان

  • کد خبر : 1034
  • 07 شهریور 1401 - 15:16
افزایش چهار برابری اعتبارات ابلاغی و مصوب طرح های تامین آب در استان
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی تصفیه خانه آب ایوان گفت: در صورت تکمیل این پروژه، مشکل آب شرب این شهرستان تا افق ۱۴۲۵ رفع خواهد شد.

به گزارش هاوار زاگرس؛ علی پوراحمد روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ایلام اظهار داشت: پروژه آبرسانی به شهرستان ایوان شامل، بهسازی چشمه ها، ۳۲ کیلومتر خط انتقال، احداث سه فقره ایستگاه پمپاژ ، سه مخزن یک هزار متر مکعبی و تصفیه خانه آب شرب با ظرفیت ۲۳۰ لیتر بر ثانیه است.

وی از پیشرفت ۹۵ درصدی تصفیه خانه آب شرب این شهرستان خبر داد و افزود: این پروژه هم اکنون به صورت آب اندازی آزمایشی وارد مدار شده است و تا پایان سال در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام یادآور شد: طرح آبرسانی به ایوان، تامین کننده آب شرب بلند مدت ۷۵ هزار نفر شهرهای ایوان و زرنه و ۳۲ روستاهای تابعه است که با تکمیل این طرح تا افق ۱۴۲۵ کمبودی از حیث تامین آب شرب در این محدوده نخواهیم داشت.

پوراحمد بیان کرد: طراحی این طرح متناسب با رشد جمعیت و افزایش نیاز تا افق بلند مدت انجام شده و منطبق بر جدیدترین تکنولوژی روز طراحی و با کیفیت بسیار بالا اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام بیان کرد: تصفیه خانه آب شرب شهر ایوان و روستاهای تابعه سالها به دلیل عدم تامین منابع مالی با رکود کاری مواجه شده بود که با گشایش مالی صورت گرفته در راستای اجرای آن تسریع شد و در هفته دولت آب اندازی این طرح که تامین کننده آب شرب شهر ایوان و روستاهای تابعه تا افق بلندمدت ۱۴۲۵ است، انجام خواهد شد.

به گفته پوراحمد، اعتباری افزون بر ۱۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و ۳۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن نیاز است.

استان ایلام مقام اول خشکسالی در کشور را دارد

وی با اشاره به اینکه استان ایلام مقام اول خشکسالی در کشور را داراست، گفت: این‌میزان خشکسالی در هیچکدام از استان ها رخ نداده است.وی بیان کرد: با اجرای سدهای چناره و سیکان و تکمیل سامانه گرمسیری مشکل آب شرب سیروان، چرداول ، ایلام ، بدره و دره‌شهر رفع خواهد شد.

وی با اشاره به اضافه شدن سد گدارخوش به پیوست قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تاکید کرد: اعمال ردیف اجرایی برای سد مخزنی گدارخوش و اضافه شدن آن به پیوست قانون بودجه از دیگر اقدامات منحصر به فرد و جزو اولین و تنهاترین طرحی بود که به پیوست قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اضافه شد که این طرح‌ آب کشاورزی ۶۸۰۰ هکتار از اراضی دشت مهران و صالح آباد و آب صنعت منطقه را تامین خواهد کرد و نقش کم نظیری در توسعه شهرستان مهران و بخش صالح آباد خواهد داشت.

پوراحمد ادامه داد: در حال حاضر فرایند مناقصه این سد و برون سپاری آن در دست اقدام است که به زودی شاهد کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن خواهیم بود.

افزایش چهار برابری اعتبارات ابلاغی و مصوب طرح های تامین آب در استان

دیرعامل آب منطقه ای استان ایلام به افزایش چهار برابری اعتبارات ابلاغی و مصوب طرح های تامین آب در استان اشاره و خاطرنشان ساخت: با جلساتی که استاندار ایلام در برنامه و بودجه کشور و وزارت نیرو داشتند و رایزنی هایی که انجام دادند، اعتبارات مصوب شرکت از ۲۲۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته به ۸۴۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت که بیانگر رشد ۴۰۰ درصدی در راستای اعتبارات مصوب ابلاغی این شرکت می باشد.

وی افزود: با افزایش اعتبارات و به تبع آن، عملیات های اجرایی تامین آب شرکت تسریع پیدا کرد، به خصوص طرح های مخزنی که به عنوان مثال سیستم انحراف سد مخزنی میمه انجام و آب به داخل تونل منحرف و عملیات خاکریزی بدنه خود سد در دستور کار قرار گرفت که اگر این اعتبارات به موقع تخصیص داده شوند در اسرع وقت می‌توانیم شاهد آبگیری این سدها و بهره‌برداری از آنها باشیم.

انعقاد تفاهم نامه جابجایی روستای فرهادآباد دره شهر با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

مدیرعامل آب منطقه ای استان ایلام در تبیین بخش دیگری از دستاوردهای دولت سیزدهم به انعقاد تفاهم نامه جابجایی روستای فرهادآباد دره شهر با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اهالی این روستا سالهاست که به خاطر عدم تامین منابع مالی بلاتکلیف بودند که با انعقاد این قرارداد، قرار شد بنیاد مسکن زمین را جانمایی و تسطیح و زیرساخت ها را انجام دهد تا بتوانیم با تفاهم با مردم این روستا، بحث جابجایی را انجام دهیم و شاهد مرتفع شدن مشکلات مردم روستای فرهادآباد باشیم.

مدیریت مخازن و مدیریت خشکسالی در سال جاریپوراحمد پایش مخازن و مدیریت

خشکسالی در سال جاری را از اهمیت بسیار ویژه ای برشمرد و افزود: طی ۲ سال گذشته به صورت پیاپی خشکترین سال های نیم قرن گذشته را در استان ایلام تجربه کردیم و سال آبی جاری نیز جزو خشک ترین استان ها و در صدر جدول استان‌های خشک قرار گرفتیم.

وی ادامه داد: همین مهم، یک مدیریت منسجم نیاز داشت تا این خشکسالی و بی آبی به مردم تحمیل نشود که خوشبختانه تا الان توانسته ایم این بحران را مدیریت کنیم، بطوریکه استفاده از نشت آب سد هم یکی از راهکارهایی بود که انجام دادیم .

وی تاکید کرد: به جای اینکه تمام آب مورد نیاز را از مخزن سد برداشت کنیم، حدود ۵۰ درصد آن را از نشت آب و چشمه های تکیه گاه ها برداشت کردیم و افت تندی که در مخزن به دلیل مصرف بالا وجود داشت، بصورت ملایم درآمده و به جای اینکه هفت سانتی متر در شبانه روز افت سطح سد را شاهد باشیم به ۳،۵ سانتیمتر در شبانه روز رسیده است که امیدواریم شاهد بارندگی های خوب پاییزی باشیم تا این نگرانی ها هم به طور کامل مرتفع شود.

تامین آب ۴۰ هزار هکتار از اراضی دشت عباس، عین خوش و فکه

مدیرعامل آب منطقه ای استان ایلام موضوع مهم بعدی را تامین آب ۴۰ هزار هکتار از اراضی دشت عباس، عین خوش و فکه در سال زراعی جاری عنوان و تاکید کرد: این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود چراکه تامین آب این مناطق از طریق تونل دشت عباس و سد کرخه تامین می شود که به خاطر خشکسالی‌های حوزه کرخه تراز آب دریاچه سد از تراز تونل پایین افتاد که با پیگیری های استاندار ایلام از طریق وزارت نیرو و دستور وزیر نیرو و دستور ایشان مبنی بر اینکه تحت هر شرایطی نباید آب از تزار تونل دشت عباس پایین بیافتد.

وی گفت: خوشبختانه آب را به طور کامل و مناسب دریافت و در اختیار کشاورز قرار دادیم که کشاورزان برداشت بسیار خوبی داشتند و با توجه به شرایط پیش آمده انتظار نداشتیم که بتوانیم سال زراعی را به طور کامل تامین آب کرده و پشت سر بگذاریم.

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=1034

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.