• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
خطاب به مسئولان ارشد استان؛

سرمایه گذاران منطقه ویژه اقتصادی مهران را دریابید

  • کد خبر : 3797
  • 19 اسفند 1402 - 10:30
سرمایه گذاران منطقه ویژه اقتصادی مهران را دریابید
یکی از چالش های مهم سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقصادی مهران عدم وجود زیرساخت های لازم همچون راه دسترسی مناسب ، آب ، برق و گاز بوده که با توجه به وعده مسئولان از گذشته تا کنون برای رفع موانع مذکور ،جز وعده های بر زمین مانده مدیران ،هیچگونه توفیقی در منطقه ویژه اقتصادی مهران حاصل نشده است .

هاوار زاگرس ، مجتبی قیطاسی :: مناطق ویژه اقتصادی در داخل مرزهای کشور واقع شده اند و هدف آنها شامل افزایش تراز تجاری، اشتغال، افزایش سرمایه گذاری، ایجاد شغل و مدیریت مؤثر است.

در واقعه مناطق ویژه اقتصادی با ایجاد شرایط بهتر برای کسب و کار از طریق کاهش محدودیت‌های تجاری، تسهیل فرآیند اخذ مجوزها، کاهش هزینه های تولیدی و معافیت‌های گمرکی و مالیاتی بستر مناسب تری برای فعالیت های اقتصادی فراهم می‌کند.

در استان ایلام طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مهران در سال ۸۸ به تصویب هیئت دولت رسید و برای اجرای این طرح که ۸۰۰ هکتار وسعت دارد دو میلیارد ریال اعتبار اولیه اختصاص یافت. 

منطقه ویژه اقتصادی مهران با توجه به اینکه در همجواری کشور عراق واقع شده می توانست فرصت های جدیدی را برای کسب و کار و در نهایت اشتغال و رونق اقتصادی استان به وجود آورد اما بعد از گذشت ده سال از تصویب منطقه ویژه اقتصادی مهران جز مستهلک شدن سرمایه ،سرمایه گذاران در لا به لای پیچ وخم های بروکراسی اداری و بی کفایت برخی مدیران، این طرح سود اقتصادی را برای استان به ارمغان نیاورده است .

یکی از چالش های مهم سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقصادی مهران عدم وجود زیرساخت های لازم همچون راه دسترسی مناسب ، آب ، برق و گاز بوده که با توجه به وعده مسئولان از گذشته تا کنون برای رفع موانع مذکور ،جز وعده های بر زمین مانده مدیران ،هیچگونه توفیقی در منطقه ویژه اقتصادی مهران حاصل نشده است .

باید توجه داشت عدم همراهی مسیولین با سرمایه گذاران از یک سو موجب دلسردی در امر سرمایه گذاری شده و از سو دیگر باعث خساراتی به سرمایه و اموال آنها گردیده است .

یکی از سرمایه گذاران منطقه ویژه اقصادی مهران در گفتگو با خبرنگار ما مطرح کرد: به عنوان اولین سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی مهران با قرارداد واگذاری زمینی به مساحت ۴۰هزار متر مربع کارخانه تولید بتن هبلکس را برای اولین بار در استان ایلام با پتانسیل اشتغال مسقیم برای ۳۵ نفر احداث نمودم.

خدایی بیان داشت : طبق تعهدات کارخانه در سال ۹۴ راه اندازی و برای خرید ماشین آلات مبلغی بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است .

وی افزود: با توجه به اینکه سازمان همیاری شهرداریهای استان ایلام به عنوان متولی راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی مهران باید مطابق ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خدمات لازم از قبیل تملک اراضی و تکمیل زیر ساخت ها از قبیل برق وآب ومخابرات وسوخت وسایر خدمات را تا درب واحدهای صنعتی برای سرمایه گذاران منطقه می بایست فراهم کند ولی متاسفانه با گذشت چندین سال این سازمان به تعهدات خود جامه عمل نپوشاند .

خدایی یادآور شد:کارشکنی این سازمان باعث تحمیل خسارتهای فراوانی شده از جمله مستهلک شدن تمامی ماشین آلات و سرقت بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات کارخانه گردیده است .

 وی تاکید کرد: با مراجعات مکرر به سازمان همیاری شهرداری های ایلام در راستای رفع مشکلات و احقاق حق سرمایه گذاران اما هیچگونه اقدام عملی درجهت انجام زیرساخت ها تا درب واحد های صنعتی و دیگر موضوعات قانونی از قبیل واگذاری وتغییر کاربری زمین سرمایه گذاران منطقه ویژه اقتصادی مهران صورت نگرفته است .

 این سرمایه گذار گفت : عدم رسیدگی وپاسخگویی سازمان همیاری شهرداری ها ایلام در حوزه رفع مشکلات باعث ضرر های مالی جبران ناپذیری به سرمایه گذاران گردیده و همچنین باعث از دست رفتن فرصت های شغلی ودرآمدی هنگفت از شهرستان مهران و به تبع آن استان ایلام شده است .

وی در پایان افزود: از مسئولین نظارتی و مربوطه عاجزانه تقاضامندم جهت جبران مقداری از خسارت وارده با واگذاری کارخانه به شخص دیگری موافقت به عمل آید و همچنین نسبت به تعیین تکلیف وضعیت منطقه ویژه اقتصادی مهران و الزام سازمان همیاری شهرداری های ایلام را نسبت به تعهدات و وظایف قانونی درقبال سرمایه گذاران اقدام عملی انجام تا مشکلات آنها مرتفع گردد.

با توجه بند ۱۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ، مناطق ویژه اقتصادی میتوانند به الگوهایی تبدیل شوند که سیاست های اقتصاد مقاومتی در آن بهتر اجرا شوند. منطقه ویژه اقتصادی مهران می‏توانست در راستای اجرای سیاست‏های هدفمند مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی نقشی حیاتی ایفا کند. 

می طلبد مسئولان ارشد استان و دستگاه های نظارتی با ورود قاطع به موضوع منطقه ویژه اقتصادی مهران در راستای احقاق حق و جلب اعتماد سرمایه گذاران خواسته های آنها در ایجاد زیرساخت های لازم برای تولید پایدار و ارز آوری در این منطقه فراهم نمایند.

یا چنانچه حل مشکل سرمایه گذاران و ایجاد زیرساخت های مناسب در منطقه ویژه اقتصادی مهران در توان مسئولین ارشد استانی نمی باشد ،مجوز واگذاری املاک و کارنجات سرمایه گذاران را به غیر (همانند واگذاری اراضی این منطقه به استان های معین در اربعین) را صادر نمایند ./م

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=3797

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.