• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی ایلام؛

طرح پرورش ماهیان گرمابی برای اولین بار با ظرفیت آزمایشی ۱۵ تن در حال اجراست

  • کد خبر : 2261
  • 21 دی 1401 - 21:51
طرح پرورش ماهیان گرمابی برای اولین بار با ظرفیت آزمایشی ۱۵ تن در حال اجراست
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: اجرای طرح مکانیزه پرورش ماهیان گرمابی در سیستم مداربسته موجب صرفه جویی ۹۵ درصدی میزان مصرف منابع آبی می شود.

به گزارش هاوار زاگرس؛ رضا سلیمانی در خصوص اجرای پایلوت طرح پرورش ماهی گرمابی در سیستم مداربسته و مکانیزه اظهار داشت: این طرح برای اولین بار در کشور توسط یک شرکت دانش بنیان در محوطه اداره کل فنی و حرفه ای استان ایلام به صورت آزمایشی اجرایی شده است.

وی یادآور شد: در راستای افزایش بهره وری و استفاده حداکثری از آب و مدیریت منابع آبی استان طرح پرورش ماهیان گرمابی برای اولین بار با ظرفیت آزمایشی ۱۵ تن در حال اجراست که در صورت تحقق طرح طبق برنامه ها، میزان صرفه جویی در آب در مقایسه با روش های آبزی پروری سنتی به میزان ۹۵ درصد خواهد بود.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: از جمله مزایای این طرح، کاهش مصرف آب، زمین اندک مورد نیاز برای پرورش ماهی، کاهش ضریب مصرف مواد غذایی توسط این ماهی ها نسبت به پرورش سنتی به میزان یک کیلوگرم، افزایش راندمان تولید ماهی، افزایش بهره وری از منابع آبی، رشد ۲ برابری ماهی این طرح در مقایسه با پرورش سنتی، کنترل پساب و بازچرخش آب به منظور حفظ محیط زیست و منابع آبی است.

سلیمانی یادآور شد: نیاز به منابع آبی پایین از مهمترین مزیت های این پروژه محسوب می شود و ایجاد این طرح در مناطق کم آب برخلاف آبزی پروری سنتی با نیاز آبی بالا، امکان پذیر است و همچنین به ازای تولید هر ۱۵ تن زمینه اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم برای پنج نفر فراهم می شود.

وی تاکید کرد: ترویج و توسعه این پروژه باتوجه به کاهش منابع آبی و خشکسالی های متعدد سال های اخیر یک نیاز مهم و ظرفیت ویژه برای استان و حتی کشور است که با همکاری دستگاه های مختلف و اعطای تسهیلات کم بهره بتوان این پروژه را در نقاط مختلف گسترش داد.

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=2261

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.