• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام؛

نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات امسال به متقاضیان بخش کشاورزی پرداخت شد

  • کد خبر : 2669
  • 13 اسفند 1401 - 16:16
نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات امسال به متقاضیان بخش کشاورزی پرداخت شد
رییس سازمان جهادکشاورزی ایلام با بیان اینکه نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات امسال به متقاضیان بخش کشاورزی پرداخت شده است، گفت: اولویت اصلی در بخش کشاورزی استان، توسعه زیربخش های این حوزه و ارتقای دانش بنیان کردن دیپلماسی غذایی است.

به گزارش هاوار زاگرس؛ آذرنوش عموزاده روز شنبه در اولین رویداد فناورانه بین المللی در مسیر کشاورزی دانش بنیان با حضور مسوولان و تجار عراقی در حوزه کشاورزی در دانشگاه ایلام، اظهار کرد: در دولت سیزدهم دانش بنیان کردن اقتصاد به ویژه در بخش کشاورزی استان باز تعریف شده و فعالیت و توسعه شرکت های دانش بنیان کشاورزی به طور جدی توسط استاندار در استان در حال پیگیری است.

وی افزود: استاندار ایلام در حوزه دیپلماسی غذایی چندین سفر به کشور عراق داشته‌ است و در راستای تحقق دیپلماسی و امنیت غذایی، این رویداد مشترک فناورانه به میزبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام برگزار شده است.

عموزاده با بیان اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی کنونی استان ایلام یک میلیون تن است که امکان افزایش به ۲ میلیون در سال وجود دارد، ادامه داد: در استان ایلام ۲۵ رقم‌ بذر اصلاح شده با ۲۶ هزار تن تولید می شود که ظرفیت تولید بیشتر بذر در استان نیز امکان پذیر است.

وی اضافه کرد: استان ایلام دارای ظرفیت های خوبی در حوزه کشاورزی است به گونه ای که گوشت قرمز و مرغ به میزان سه برابر نیاز مصرف در استان تولید می شود و امکان تولید مرغ تا ۶ برابر این ظرفیت نیز وجود دارد و همچنین میزان تولید گندم سه و عسل ۶ برابر نیاز استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: در استان ایلام علاوه بر بخش های ذکرشده امکان تبادل تجارت در بخش های کشاورزی چون دفع آفات، بیولوژیکی و جوجه یکروزه با کشور عراق وجود دارد.وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی موجب توسعه همه جانبه کشور می شود و مهمترین دستاورد و رهاورد توسعه بخش کشاورزی، امنیت غذایی است، گفت: امنیت غذایی یکی از ارکان مهم اقتدار ملی کشور محسوب می شود و امروز لازمه رسیدن به اقتدار غذایی استفاده از دانش روز و بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان کشاورزی است.

عموزاده یادآور شد: دولت سیزدهم برای امنیت غذایی، پنج برنامه در راستای اصلاح الگوی کشت و تکمیل زنجیره ارزش غذایی را در دست اقدام و پیگیری دارد و در بودجه ۱۴۰۲ برای الگوی کشت ردیف بودجه لحاظ شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به سنددار کردن اراضی کشاورزی، تاکید کرد: امنیت و اقتدار ما از زمین است که باید این اراضی شناسنامه و سند داشته باشند تا این اراضی از گزند طمع در امان بمانند و برای این منظور راه اندازی رصدخانه کشاورزی در استان در حال پیگیری است.

استفاده بهینه از آب و خاک در دستور کار مسوولان ایرانی و عراقی باشد

مالک الدرعی(ابوباقر) نیز در روز شنبه اولین رویداد فناورانه بین‌المللی در مسیر کشاورزی دانش بنیان با حضور مسوولان و تجار عراقی در حوزه کشاورزی، اظهار کرد: حوزه کشاورزی عراق نیازمند استفاده از دانش، فناوری و تجارب طرف ایرانی است.

وی با تاکید بر اینکه باید استفاده بهینه از آب و خاک در دستور کار مسوولان ایرانی و عراقی باشد، گفت: ایران تجارب و فناوری علم کشاورزی خود را در اختیار کشاورزان عراقی قرار دهد و ما از همکاری ایرانی‌ها استقبال می‌کنیم. 

مالک الدرعی ادامه داد: کشاورزان، تجار و فعالان عراق برای رشد و ترقی حوزه کشاورزی کشور به تمامی امکانات فناورانه ایرانی‌ها نیاز دارند.

وی یادآور شد: حضور کشاورزان ایرانی ساکن در برخی نقاط عراق نقطه عطفی در بخش کشاورزی عراق است و موجب رشد این حوزه شده‌اند و تجارب خود را در اختیار کشاورزان عراقی قرار داده‌اند.

نماینده کشور عراق در همایش بین‌المللی در مسیر کشاورزی دانش بنیان از حضور بنیاد برکت در عراق و فعالیت‌های این بنیاد در حوزه‌های مختلف تشکر کرد و افزود: حضور بنیاد برکت در عراق و ایجاد طرح‌های کشاورزی در این کشور ارزشمند است.

وی با بیان اینکه این نشست باید یک نقطه آغاز برای ارتباطات کشاورزی ایران و عراق است، افزود: دنیا هم‌اکنون از تنش و کاهش منابع آبی، افزایش جمعیت و نبود امنیت غذایی رنج می‌برد و برای کاهش این چالش‌ها در منطقه ایران و عراق در حوزه کشاورزی نوین و مدیریت درست آب و خاک باید ارتباط و مراوده بیشتری با هم داشته باشند.

رییس حوزه علمیه ایلام نیز در این همایش با بیان اینکه هدف استعمار تضعیف کشاورزی کشورها است، گفت: امروزه بخش کشاورزی با توجه به تنش‌های آبی باید صنعتی و مجهز به دانش و فناوری نوین و روز شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین وعد مرادبیگی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری باید کشاورزی ایران از سنتی به سمت صنعتی شدن حرکت کند و حفظ منابع آبی و استفاده بهینه از عنصر آب و استفاده بیشتر از کشاورزی به عنوان یک سرمایه مهم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و به فرموده ایشان یکی از ارکان استقلال و عدم وابستگی کشور، توسعه کشاورزی است.

وی تصریح کرد: باید شرکت‌های دانش بنیان با علم یا تولید محصولات فناروانه به بخش کشاورزی ورود کنند و به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و استفاده بهینه از منابع آبی باید به اجرایی کردن کشاورزی صنعتی سرعت بخشید.

حجت الاسلام والمسلمین مرادبیگی به تجار و فعالان بخش کشاورزی عراق توصیه کرد از تجارب شرکت‌های دانش بنیان استان ایلام و دیگر استان‌های کشور استفاده کنند و همچین ایجاد زراعت فرامرزی از سوی مسوولان سازمان جهاد کشاورزی ایلام در خاک عراق در دستور کار قرار بگیرد./م

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=2669

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.