• امروز : چهارشنبه - ۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 27 March - 2024
9

آقای مدیرکل ادعای رسانه ای بودنتان را باورکنیم یا دم خروس شکایت از رسانه را !!! 

  • کد خبر : 1985
  • 29 آذر 1401 - 15:25
آقای مدیرکل ادعای رسانه ای بودنتان را باورکنیم یا دم خروس شکایت از رسانه را !!! 
شکایت از نشریه تنها زمانی مقدور است که بر اساس تبصره 3 همان ماده (23)رسانه از درج جوابیه امتناع ورزد که در این صورت نیز دادگاه صالحه تنها رسانه را الزام به درج پاسخ می کند.

هاوار زاگرس ؛سازمان دامپزشکی کشور و به پیروی از آن ادارات کل دامپزشکی استان ها در راستای وظایف و مسئولیت های قانونی خود سه هدف ملی” حفظ سرمایه دامی از طریق بهداشت دام”، “حفظ وارتقاء بهداشت عمومی از طریق مبارزه با بیماریهای مشترک قابل انتقال بین انسان و حیوان”و ” تحقق امنیت غذایی از طریق فراهم کردن شرایط بهداشتی برای سرمایه گذاری و تولید، کاهش تلفات دامی، کاهش ضایعات فرآورده های دامی، افزایش راندمان تولید و سلامت غذا” را پیگیری می کنند.

نظارت دامپزشکی بر در تمامی مراحل از زنجیره تولید، فراوری، توزیع و عرضه گرفته تا بهداشت و پیشگیری و کنترل بیماری های قابل انتقال از دام به انسان ،نقش مهم و تاثیرگذار دامپزشکی در توسعه پایدار امنیت غذایی و ارتقا سلامت عمومی جامعه را نمایان می کند و لذا پیشگیری از آلودگی فراورده های خام دامی و انتقال بیماری ها از طریق این محصولات با تاکید بر اخذ گواهی سلامت در انتقال و حمل و نقل دام و فراورده های خام دامی از جمله گوشت و شیرخام و غیره نقش عمده و قابل توجهی در توسعه پایدار امنیت غذایی و سلامت جامعه را ایفا می کند.

روشن است که انجام اقدامات بهداشتی دام در راستای حفظ سرمایه های دامی و بدنیال آن نقش دامپزشکی در سلامت جامعه انسانی ، ضامنت سلامت و کیفیت فراورده های خام دامی تاثیرگذار است د و در واقع می توان گفت اساس و پایه بهداشت و سلامت جامعه بشری ، به میزان بسیار زیادی هم به صورت بالقوه و هم به صورت بالفعل وابسته به بهداشت دام و فراورده های است که دامپزشکی وظیفه نظارتی را برآنها را دارد.

این رسانه با توجه به اشاره ای در مقدمه به نقش مهم و بسازی دامپزشکی درامنیت پایدار غذایی و به تبع آن سلامت جامعه در تاریخ ۱۳آذرماه ۱۴۰۱اقدام به انتشار مطلبی با عنوان “اوضاع اسفبار بهداشت گوشت و فراوردهای گوشتی ایلام در سایه غفلت دامپزشکی استان” به قلم یکی از کارشناسان با سابقه دامپزشکی استان نمود.

در این مطلب که با اشاره به نقش دامپزشکی بعنوان ارگانی که وظیفه اصلی نظارت بهداشتی بر اماکن تولید و عرضه گوشت را بر عهده دارد و بیان ضعف های این اداره کل در نحوه نظارت بر کشتار دام ،توزیع فراورده های دامی گوشت و شیر و لبنیات و نحوه فعالیت تنها کشتارگاه دام اشاره شده است. با توجه به اینکه کشتارغیر مجاز دام در استان در بیشتر نقاط وجود داشته و با یک بازدید از مهدی آباد،شباب،زرنه،میشخاص و هفت چشمه و حتی داخل شهر ایلام به وفور دیده می شود بدون اینکه نظارت آنچنانی بر آنها صورت گیرد.

این امر هم از نظر بهداشتی و هم ذبح غیر شرعی و آلودگی زیست محیطی قابل بررسی است.موضوع دیگری که در مطلب به آن اشاره شده است وضعیت بهداشتی کشتارگاه دام ایلام و مطلوب نبودن عملکرد آن است که با توجه به کم بودن کشتار در آن اما سرویس دهی مناسبی نیز به قصابی ها انجام نمی گیرید. با یک بررسی و تحقیق از قصابی ها میتوان به درستی مطلب پی برد.

در خصوص واگذاری کشتارگاه به بخش خصوصی نیز کاملا واضح و مبرهن است که در نحوه واگذاری ابهام و اشکال وجود داشته و افرادی که کشتارگاه به آنها واگذارشده آنچنان بایسته و شایسته به تعهدات خود عمل نکرده اند به طور مثال می توان به بیکاری کارگران کشتارگاه،عدم دریافت حقوق برای چند ماه و وضعیت نامناسب بهداشتی کشتارگاه اشاره کرد.

شایان ذکر است از آمار پایین کشتار در کشتارگاه ایلام می توان به این نتیجه رسید که کشتار دام به صورت غیر مجاز در اکثر نقاط استان انجام می شود.

موضوع دیگر دغدغه مندان حوزه سلامت غذایی در استان بحث شیر و لبنیات است که می تواند به نحوه نظارت گذشته با حال به آن پرداخت، در گذشته مراکز جمع آوری شیر در استان فعال بودند و شیر تمام گاواداری در این مراکز جمع آوری و سپس به کارخانجات ارسال می شدند که به تبع آن ” نظارت بیشتر و بهتری صورت می پذیرفت” اما با ورشکست شدن و تعطیلی این مراکز و رشد قارچ گونه مراکز لبنیاتی که اکثریت آنها فاقد مجوز بوده ، خود به خود مسیر را برای گسترش بیماری تب مالت که تهدیدی جدی علیه بهداشت عمومی است در استان هموار نموده، به این دلیل نمونه گیری در این مراکز یا انجام نمی شود و یا ناقص صورت می‌گیرید.

مورد دیگر که در حوزه بهداشت نگران کننده است عدم نظارت صحیح بر تانکرهای حمل شیر در انتقال به مراکز لبنیاتی می باشد که از شرایط استانداردی برخوردار نبوده و یا اینکه فاقد مجوز هستند و یا تاریخ مجوز بهداشتی آنها منقضی شده است.

اما این رسانه در پی انتشار همین موارد با دستور مدیرکل دامپزشکی استان ایلام که یک ماه از ادعای ایشان که این جمله باشد “من خودم رسانه ای هستم و خود را جدا از بدنه رسانه های استان نمی‌دانم” نمی‌گذرد، اقدام به شکایت از تابناک ایلام نموده است.

جا دارد اداره کل دامپزشکی استان و مدیرکل رسانه ای آن پاسخ دهد به استناد کدام قانون، مطالب ارائه شده را نشر اکاذیب دانسته و علیه این خبرگزاری طرح شکایت نموده اگر موارد ذکر شده در مطلب مورد اشاره واقعا نشر خلاف واقعی و یا فاقد اصالت بودند چرا بر اساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات عمل نکرده که به صراحت در این ماده اعلام شده :در صورت نشر هر نوع مطلب خلاف واقع معترض می تواند جوابیه خود را به همان نشریه ارسال و نشریه موظف به درج آن بی کم و کاست می باشد.

شکایت از نشریه تنها زمانی مقدور است که بر اساس تبصره ۳ همان ماده (۲۳)رسانه از درج جوابیه امتناع ورزد که در این صورت نیز دادگاه صالحه تنها رسانه را الزام به درج پاسخ می کند.

اما طفره رفتن از دادن جوابیه و روی آوردن به شکایت، آیا غیر از آن است جنابان جوابی منطقی و عملکردی قانع کننده در پاسخ به مطلب مورد ذکر نداشته با توجه اینکه هیچ موردی دال بر تهمت،افترا،تشویش اذهان و خلاف واقع ذکر نشده و آن اداره برای فرار از پاسخگویی، راهی جز شکایت با عنوان نشر اکاذیب از این رسانه نداشته است.

و در آخر پیشنهاد می شود مدیرکل دامپزشکی استان ایلام بجای شکایت از رسانه بهتر است صدای نقد و انتقاد دلسوزان را شنیده و با تلاش در مسیر رفع مشکلات و تمرکز بر وظایف نقاط ضعف دستگاه مربوطه را تقویت نمایند.

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=1985

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 21در انتظار بررسی : 20انتشار یافته : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.