• امروز : چهارشنبه - ۲۲ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 10 April - 2024
4

باید دسترسی مردم به خدمات درمانی و پزشکی تسهیل شود

  • کد خبر : 878
  • 13 آبان 1400 - 21:57
باید دسترسی مردم به خدمات درمانی و پزشکی تسهیل شود
رییس سازمان نظام پزشکی ایلام گفت: تدابیری که در بلند مدت برای رفع مشکلات حوزه سلامت به آن می توان اشاره کرد ،استقرار کامل نظام ارجاع در کشور است، به نحوی که دسترسی مردم به خدمات مورد نیاز به لحاظ زمان هزینه و کیفیت تسهیل و تسریع شود.

به گزارش هاوار زاگرس ؛ دکتر علیرضا رمضانی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت : باید به این نکته توجه داشت در دهه های گذشته پزشکان فیلیپینی، هندی و پاکستانی در برخی از نقاط ایران مسئول ارائه خدمات درمانی به مردم ایران بودند و دچار کمبود جدی پزشک به خصوص در مناطق دورافتاده و محروم کشور بودیم، اما حال پزشکی ایرانیان جز ۱۵ کشور برتر دنیا است .

دکتر رمضانی بیان داشت : یکی دیگر از دلایل پیشرفت وتوسعه علم پزشکی در ایرانیان حذف پزشکان خارجی از کشور است و در تمام نقاط کشور ارائه خدمات توسط پزشکان ایرانی انجام می‌شود. اما یکی از بحث‌های داغ روز جامعه پزشکی این است که آیا در حال حاضر تعداد کافی پزشک برای ارائه خدمت به مردم کشور وجود دارد ؟

وی افزود: در ایران به ازای هر ۱۰ هزار نفر بیش از ده پزشک مشغول فعالیت هستند و این آمار به نسبت آمار جهانی قابل قبول است اما شاید در توزیع نیروی انسانی به خوبی عمل نکرده ایم که نتیجه آن کمبود پزشک متخصص در برخی از مناطق محروم کشور است.

دکتر رمضانی ادامه داد : شکی نیست که باید دسترسی مردم به خدمات تسهیل شود اما باید نگاهی به دیدگاه حاکمان و خود مردم کشورمان نسبت به مقوله سلامت و اهمیت آن داشته باشیم. و این خدمات هم باید کیفی باشند، ولی آیا با افزایش تربیت انبوه پزشک، می‌توانیم دسترسی و کیفیت را تضمین کنیم.

وی بیان داشت :افزایش پزشک چه در مرحله عمومی و چه تخصص اگر همراه با سیاست گذاری درست جهت توزیع مناسب و افزایش انگیزه برای پزشکان جهت ماندگاری در مناطق محروم نباشند، نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه همچون شرایط امروز منجر به تراکم پزشکان در مرکز استان‌های برخوردار و روی آوردن به خدمت غیر دولتی (زیبایی و… ) می گردد.

رییس سازمان نظام پزشکی استان ایلام افزود : پس از هر اقدام و تحولی در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش و تربیت پزشکان، باید ابتدا سیاست های کلی بخش سلامت را بازنگری کرد.

وی به اختلاف درآمد پزشکان در بخش دولتی و خصوصی اشاره کرد و افزود : این اختلاف درآمد ها موجب کاهش انگیزه پزشکان در بخش دولتی و سوق آنها به بخش خصوصی می‌شود و آنهایی که در دو بخش فعالیت می کنند در بخش خصوصی زمان بیشتری می گذرانند که این خود باعث کاهش کیفیت آموزش رزیدنت ها و پزشکان عمومی و افزایش فشار بر روی رزیدنت خواهد شد.

رییس سازمان نظام پزشکی ایلام گفت: نکته مهم دیگر این است نباید به جای بهبود مدل ارائه خدمت و ارتقا جایگاه خدمتی واقعی پزشکان و اجرای درست پزشک خانواده و سیستم ارجاع و بومی کردن پذیرش‌ها دنبال افزایش ظرفیت‌های پذیرش رشته‌های پزشکی باشیم.

دکتر رمضانی تاکید کرد: نه فقط پزشکان بلکه مهندسان، وکلا و سایر گروه‌های تخصصی نیز در مناطق محروم خیلی کم حضور دارند و عملا پزشکان هم انگیزه‌ای برای ماندن در این مناطق پس از پایان طرح خود ندارند. مورد دیگر اینکه بومی گزینی هم هنوز به طور کامل شکل نگرفته تا افراد بومی در منطقه خود ماندگار شوند.

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=878

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.