• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

آموزش و پرورش جزئی ثروت جامعه است

  • کد خبر : 2607
  • 18 بهمن 1401 - 0:28
آموزش و پرورش جزئی ثروت جامعه است
مسئول مدارس غیردولتی استان ایلام گفت: حضور بخش خصوصی در آموزش ‌و پرورش بسیار مهم و حائز اهمیت بوده چرا که آموزش‌ و پرورش زیربنای توسعه همه‌جانبه هر جامعه محسوب می‌شود و هر کشوری برای پیشرفت باید دارای یک آموزش‌ و پرورش قوی باشد.


به گزارش هاوار زاگرس ؛علی رحیمی، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: آموزش ‌و پرورش جزء ثروت یک جامعه محسوب می‌شود لذا باید این حوزه به دغدغه مردمی تبدیل شود، و در این راستا جلب مشارکت‌های مردمی یک ضرورت به‌ حساب می‌آید، چرا که دولت به ‌تنهایی قادر به اداره کردن آموزش ‌و پرورش نیست و هر چند دولت خدمات ارزنده‌ای به آموزش ‌و پرورش کرده اما مشارکت مردم برای توسعه بیشتر لازم است.

وی، با تأکید بر اینکه فضای گستره علم و دانش حتماً مشارکت مردم را می‌طلبد، تصریح کرد: برای رفع نقص‌ها در این حوزه باید به سمت منابع غیردولتی و جلب مشارکت‌های مردمی رفت و قانون هم در این زمینه‌ داریم، بند ۸ ماده ۳ قانون اساسی تحقق مشارکت مردم در آموزش ‌و پرورش را مورد تأکید قرار داده است.

مسئول مدارس غیردولتی استان ایلام با اشاره به اینکه هم ‌اکنون ۸ بند از سند طرح تحول بنیادی آموزش ‌و پرورش به امر مهم مشارکت مردمی اختصاص ‌یافته است، خاطرنشان کرد: ورود بخش خصوصی به آموزش و پرورش بسیار لازم بوده و هم ‌اکنون برای برون‌رفت از وضعت بد مالی آموزش ‌و پرورش باید بخش خصوصی رجو کرد.

وی، با تأکید بر اینکه آموزش ‌و پرورش جعبه سیاه جامعه است، افزود: پیشرفت همه ‌جانبه یک جامعه در گرو سرمایه‌گذاری مطلوب در آموزش ‌و پرورش است و اگر آموزش‌ها به نحو درست و مطلب انجام شود قطعاً جامعه پیشرفت خواهد کرد.

رحیمی تصریح کرد: مو سسان مدارس غیردولتی را باید خیرین مدرسه دار نامید چرا که سرمایه‌گذاری در حوزه علم و آموزش با هیچ‌ چیزی قابل قیاس نیست و افرادی که وارد این حوزه می‌شوند فکر فرهنگی و علمی دارند نه صرفه اقتصادی.

وی ادامه داد: مدارس غیردولتی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی و شاید بگوییم از دستگاه‌های اجرایی اشتغال‌زایی بیشتری دارند.

مسئول مدارس غیردولتی استان ایلام گفت: رویکرد مدارس غیردولتی برنامه محوری و ارتقاء کیفیت آموزش‌وپرورشی است و در حوزه مشارکت‌های مردمی علاوه بر فعالیت‌های جاری کیفیت‌بخشی و نظارت جدی بر عملکرد مدارس امسال در اولویت است.

رحیمی با بیان اینکه ارتقاء سطح تجهیزات و فضای های لازم برای آموزش دانش آموزان و تجهیز کارگاه، آزمایشگاه و وسایل آموزشی در مدارس غیردولتی در دستور کار است، افزود: آموزش به ‌روز مربیان و معلمان و آموزش دوره‌های ضمن خدمت معلمان و مربیان بسیار جدی دنبال می‌شود و تمام معلمان مدارس غیردولتی آموزش ضمن خدمت می‌بینند و هم‌خوانی رشته تحصیلی با مربی‌گری در مدارس غیردولتی ضروری است.

وی، با بیان اینکه در زمینهٔ پرورشی و تربیتی طبق بخش‌نامه هر دانش‌آموزی بتواند در مسابقات علمی آموزش فرهنگی و ورزشی و المپیادها و جشنواره‌ها رتبه برتر را کسب کند از بخشی از پرداخت شهریه معاف می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر دانش‌آموزی بتواند یک جزء قران کریم را حفظ کند تخفیف شهریه دریافت می‌کند.

مسئول مدارس غیردولتی استان ایلام با تأکید جدی بر نظارت مستمر در مدارس غیردولتی گفت: با هر گونه تخلف در حوزه مدارس غیردولتی برخورد قاطع می‌شود.

رحیمی با اشاره به اینکه هر وقت وضعیت شهریه تعیین شد به کلیه شهرستان و مدارس ابلاغ می‌شود و حتماً قیمت و میزان شهریه در تابلو اعلانات مدرسه نصب و در معرض دید دانش ‎ ‌آموزان و اولیا باید قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان پذیرفته‌ شده در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان دانش‌آموزان مقطع پایین مدارس غیردولتی بوده‌اند و کسب رتبه برتر در جشنواره‌های مختلف توسط دانش‌آموزان و معلمان این حوزه و همچنین قبولی با رتبه عالی در کنکور سالانه از نتایج مطلوب مدارس غیردولتی در استان بوده است.

مسئول مدارس غیردولتی استان ایلام اضافه کرد: در مدارس هیئت‌امنایی چیزی تحت عنوان شهریه به ‌هیچ‌ عنوان دریافت نمی‌شود و نداریم اما اگر اولیای بخواهند به مدرسه کمک کند دیگر به اختیار است.

در ادامه «مجید کرمی» کارشناس مدارس غیردولتی استان ایلام نیز اظهار کرد: بر اساس قانون غیردولتی مدارس امورش و پرورش چند شاخص دارند و معمولاً هرساله شهریه برای اساس شاخص‌های مشخصی که برای این مدارس در نظر می‌گیرند تعیین می‌شود و از طریق سامانه ثبت شهریه کشوری انجام می‌گیرند.

وی با بیان اینکه سطح امورش، برنامه تحصیلی، فعالیت‌های فوق‌برنامه، قضای فیزیکی تحصیلی، شرایط منطقه‌ای و نرخ تورم ازجمله شاخص‌های تعیین شهریه برای دانش آموزان مدارس غیردولتی است، تصریح کرد: طبق این شاخص‌ها هر سال در شورای سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی مرکز الگویی شهریه تعیین و ابلاغ می‌شود.

کرمی با تاکید بر اینکه شهریه یک فرایند دارد و ابلاغ از سوی وزارت خانه بعد ابلاغ وزارتخانه و از استان به شهرستان‌های تابع است، افزود: پرداخت شهریه از طریق سامانه قابل انجام است و نرخ هم تعیین‌شده و کاملاً مشخص است.

این کارشناس مدارس غیردولتی استان ایلام ادامه داد: صرفه‌جويي در هزينه‌هاي آموزش‌وپرورش با فعاليت مدارس غيردولتي صورت می‌پذیرد./م

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=2607

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.