• امروز : یکشنبه - ۲۶ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 14 April - 2024
4

از بودجه ایلام چه خبر ؟!

  • کد خبر : 905
  • 14 آبان 1400 - 11:46
از بودجه ایلام چه خبر ؟!
آقایان نماینده !زمانی که شما وکیلان خواب بودید ،حق مردم این محروم را نام دیگران سند زدند !از این جهت که استانی که در حوزه منابع نفت وگاز کشور مقام دومی را کسب کرده و بودجه کشور براساس منابع به یغما رفته آن نوشته می شود ،خود از منابعش محروم می شود و همچنان چشم به راه صدقه های دیگران است !

هاوار زاگرس ، مجتبی قیطاسی :امروز رییس جمهور ابراهیم رییسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور را برای بررسی کلیات وجزییات آن به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحویل داد .

براساس آنچه که رسانه ها درباره خصوصیات بودجه نوشته اند ؛لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از حیث منابع و مصارف ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان بوده که سهم منابع عمومی ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان، درآمد اختصاصی دستگاه‌ها ۱۳۳ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی ۲۲۳۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد.

ناگفته پیداست نفوذ ،لابیگری ،رایزنی بخش ناپیدای بودجه نویسی برای استان های کشور است ،البته میزان طرح های زخمی شده ودر حال اجرا تاحدودی بر بالا وپایین بردن رقم بودجه مناطق متخلف کشور نیز تاثیرگذار است .به این معنا که در کنار نیاز واقعی هر منطقه ،بخشی از بودجه نیز منبعث از رایزنی ها وقدرت چانه زنی متاثرین در این حوزه است ،چه از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و چه از سوی مدیران ارشد دولتی متاثر در بودجه نویسی !

اما آنگونه که خبر بودجه استان های مختلف کشور در بین رسانه ها درز کرده است ،سهم استان ایلام که منابعش در تامین بودجه کل کشور نقش آفرینی برجسته ای دارد !با رقم ۹۳۵میلیارد تومان در کف جدول بودجه تقسیم شده در بین دیگر استان های کشور دارد .

اگر مبنا را برای تقسیم بوجه تخصیص یافته از سوی دولت میزان جمعیت قرار دهیم ،باز هم نوعی بی عدالتی و تبعیض در تقسیم بودجه هویداست ،چرا که استانی همچون کهگیلویه وبویر احمد که از حیث میزان جمعیت چندان از ایلام هم فربه تر نیست ،رقم بودجه اختصاص یافته به آن به  2194میلیارد رسیده واین بودجه برای استانهای خراسان جنوبی وشمالی به ترتیب ۱۷۴۳و ۱۹۷۷میلیارد تومان در نظر گرفته شده است .

این میزان فاصله فاحش در میزان بودجه اختصاص یافته به استان ایلام ودیگر استان های هم طراز گویای این واقعیت تلخ است که درست زمانی که وکیلان ما خواب بودند و وقت ارزشمند وکالت را صرف تعیین مدیران فلان مدرسه ودرمانگاه یا رایزنی برای استخدام نورچشمی هایشان هدر می دادند ،نمایندگان دیگر استان ها از این فرصت برای لابیگری وافزایش رقم بودجه استان هایشان به درستی بهره گیری نمودند .

هرچند که کلیات وجزییات بودجه در مجلس به بحث گذاشته خواهد شد وهمچنان امیدواریم با عضویت احتمالی یکی از نمایندگان استان در کمیسیون تفریغ بودجه بتوان به تغییر درمیزان بودجه استان امیدوار شد ،اما در عین حال در صورت تحقق این آرزو ،بازهم  فاصله بودجه در نظر گرفته شده برای استان همیشه محروم ما ودیگران کوتاهتر نخواهد شد .

نمایندگان ایلام باید بدانند ،آنان انتخاب نشده اند که وقت گرانبهای نمایندگی را که هر دقیقه آن میلیون ها تومان آب می خورد را صرف امور دست چندمی نظیر سفارش انتصاب اقوام وبستگان و یا وام های آنچنانی برای نورچشمی هایشان کنند ،مردم آنان را برگزیدند تا وکالتشان را در خانه ملت عهده دار شده و در بزنگاه از حقوق و منافعشان دفاع نمایند .

شاید گفتن این واقعیت تلخ باشد و دلخوری این عزیزان را درپی داشته باشد ،اما واقعیت را باید گفت هرچند مزه اش گلوی آنان را تلخ کند ؛ نمایندگان ما در کنار تبحر برای دست وپا کردن پست های مدیریتی برای دار ودسته اشان ،در نمایش ،تظاهر وقمپوز در کردن !ید طولایی دارند !

نمایندگان ما باید بدانند آنان با تکیه بر شعار ضعف های اسلاف خویش راهی مجلس شده اند تا چرخ های لوکوموتیو قانوگذاری را بر روی ریل واقعی خود قرار دهند ،اما اگر با این دست وفرمان پیش بروند ،جای این قطار نه بر روی ریل بلکه بدتر از آن ته دره است !

مردم به شما رای ندادند که صرفا نماینده خانواده وبستگان خود باشید ، مردم شما را برگزیدند تا امیدوارانه شعارهایتان را بر علیه امید های ناامید شده اشان به منصه ظهور برسانید نه اینکه با شعارهای بی عمل ،حداقل امید به بهبودی معیشت خلق را در زیر خروارها بی توجهی و فراموش کاری دفن نمایید!

آقایان نماینده !زمانی که شما وکیلان خواب بودید ،حق مردم این محروم را به نام دیگران سند زدند !از این جهت که استانی که در حوزه منابع نفت وگاز کشور مقام دوم وسوم  را در اختیار دارد  و بودجه کشور براساس منابع به یغما رفته آن نوشته می شود ،خود از منابعش محروم می شود و همچنان چشم به راه صدقه های دیگران است !

ودر پایان این نکته را هم به مجلسیان وهم دولت کریمه عرض می کنیم ،استان کوچک و محرومی که بر روی دریایی از نفت وگاز خوابیده است نه نیازمند صدقه است و نه ترحم ! در بودجه نویسی ها حق خود را به آنان پرداخت کنید نه یک ریال کمتر ونه بیشتر !چرتکه اندازید که سهم فروش نفت وگاز استان چه اندازه است و چه کسری از بودجه کل کشور را تامین می کند ،برهمان اساس حق این مردم محروم بی وکیل را بدهید و بس !

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=905

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.