• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
به بهانه ورود همزمان ائمه جمعه استان به پدیده دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها

دخالت مذموم است ،خواه از سوی نماینده باشد خواه غیر نماینده !

  • کد خبر : 929
  • 22 اسفند 1400 - 16:06
دخالت مذموم است ،خواه از سوی نماینده باشد خواه غیر نماینده !
حال که مدیران بیشتر دستگاههای دولتی چه با دخالت نمایندگان وچه در چارچوب استقلال نماینده عالی دولت تعیین و مشغول به کار شده اند ،این توصیه و موضعگیری مصداق همان ضرب المثل نوشداروی بعد از مرگ سهراب معنا خواهد شد .

هاوار زاگرس :جمعه هفته ای که گذشته تریبون نمازجمعه سراسر استان به صورت هماهنگ موضوعی خاص را به خود اختصاص داد ،ائمه جمعه استان یکصدا دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات را به نقد کشیدند.

در بین تمامی ائمه جمعه استان ،واکنش امرایی امام جمعه شهرستان دره شهر قابل توجه بود ،چرا که برخلاف دیگر همکاران خود ،به شکلی عریان و البته تند دخالت نمایندگان استان در انتصابات را به چالش کشید .

موضوعی که در صورت انتشار گسترده و تبیین آن در بین افکار عمومی استان ، در دراز مدت می‌تواند عدول نمایندگان از تعهد و وظایفشان و پرداختن به مسایل غیر مرتبط را پیشگاه مردم به تصویر کشیده و در روند قضاوت مردم حوزه انتخابیه از عملکرد وکلایشان تاثیرگذار و در نهایت به شکل تبری آنان از نمایندگان این دوره ظهور و بروز نماید .

طبیعی است بر اساس اصل تفکیک قوا ،نمایندگان قوه مقننه بدلیل تعیین چارچوب ها حق دخالت در امور اجرایی را ندارند ،موضوعی که در طول ماه‌های اخیر بارها با واکنش مقام معظم رهبری نیز روبرو شده است .

اما به وصف شفاف بودن حدود و ثغور قانونی اختیارات و وظایف هر قوه و مشخص بودن وظایف هر کدام ،تداخل نمایندگان مجلس در وظایف دستگاه اجرایی ،خصوصا در حوزه عزل و نصب مدیران ،بعنوان یک قانون نانوشته غیر قانونی در چارچوب وظایف نمایندگی نفوذ و رسوخ کرده است .

هرچند بدلیل ساختار سیاسی کشور و در هم تنیدگی دو دستگاه تقنینی و اجرایی که بر پایه اصل قانونی رای اعتماد نمایندگان به وزرا ،نظارت بر عملکرد آنان و همچنین قوانین مرتبط با استیضاح ، زمینه تبدیل این قانون به شمشیر داموکلوس بر سر وزرای دولت را فراهم آورده است.

موضوعی بر آمده از اصل قانون نظارت نمایندگان بر عملکرد وزرا که اینک به ابزاری برای تطمیع و اقناع نمایندگان جهت دور شدن آنان از طرح سوال از وزرا و استیضاح آنان تبدیل شده و نمایندگان نیز با علم به احساس ضعف دولتیان ، از آن بعنوان ابزاری برای عزل و نصب مدیران کل بهره گیری می نمایند.

یقینا چنانچه تلاش شود تا قانون نظارت بر وزرا و شیوه استیضاح آنان در مسیر قانونی خود قرار گیرد ،هرگز نمایندگان نمی توانند از این ابزار قانونی بازدارنده ،در راستای نیل به اهداف انتخاباتی خود بهره گیری نمایند.

با وجود اینکه استاندار بعنوان نماینده عالی دستگاه اجرایی کشور در مواجهه با انتصابات، مساعی خود را برای نمایش استقلال قوه مجریه به کار بسته است ،اما این وزرای دولت هستند که با تفسیر نادرست از قانون نظارتی ،مسیر را برای مداخله نمایندگان در عزل و نصب ها و در نتیجه تضعیف دستگاه اجرایی فراهم آورده اند .

اگرچه ورود همزمان ائمه جمعه استان در خصوص منع دخالت نمایندگان در انتصابات را باید به فال نیک گرفت ،اما این همزمانی موضعگیری آنان در نمازجمعه این هفته در جای خود قابل تامل و تحلیل و تفسیر است .

روح عمل توصیه و چالش کشیدن تداخل وظایف دو دستگاه درست و در مسیر منطق قابل تعبیر است ،اما ائمه محترم جمعه نیز باید اول به خود سوزن زده تا درد جوالدوز وارد آمده بر پیکر نمایندگان را احساس نمایند.

بدیهی است شکل گیری دولت جدید که هماهنگی ،همراهی،همسویی و حمایت دستگاههای متعدد حاکمیتی در پیروزی آن بی تاثیر نبود زمینه سهم خواهی آنان از این پیروزی را فراهم آورد که هیچ کسی نمی تواند منکر این مسأله باشد.

سهم خواهی که در آوان تشکیل دولت و همزمان با انتصاب مدیران رده های مختلف به شکل ارایه لیست مدیران مد نظر خود به استاندار از سوی دستگاه‌های همسو با دولت نظیر ستادهای انتخاباتی ،ائمه جمعه ،کانون های فرهنگی ،هیات مذهبی و حتی مداحان ظهور و بروز نمود.

افکار عمومی معتقد است چنانچه ائمه جمعه به عدم دخالت در وظایف دولت در استان اعتقاد عملی داشتند ،اولا در همان روزهای آغازین شکل گیری دولت مانع از مداخله نمایندگان در انتصابات می شدند ،دوما اینکه این عدم مداخله را به تمامی سهم خواهان گوشزد می کردند .

حال که مدیران بیشتر دستگاههای دولتی چه با دخالت نمایندگان وچه در چارچوب استقلال نماینده عالی دولت تعیین و مشغول به کار شده اند ،این توصیه و موضعگیری مصداق همان ضرب المثل نوشداروی بعد از مرگ سهراب معنا خواهد شد .

البته چنانچه همه ارکان تاثیر گذار قدرت قایل به حفظ استقلال دستگاه اجرایی هستند باید ابتدا به ساکن این نکته مهم را به یاد داشته باشند که اصلاح را ابتدا باید از خود آغاز کرد و با عدم مداخله در امور اجرایی،دست نماینده عالی دولت را در تعیین همکاران خود و پرداختن به امور مرتبط با معیشت و مشکلات مردم باز بگذارند که خیر و صلاحی به مراتب بیشتر را به ارمغان خواهد آورد. /م

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=929

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.