• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی؛

مرکز تحقیقات بلوط در ایلام راه اندازی می شود

  • کد خبر : 1867
  • 20 آذر 1401 - 15:40
مرکز تحقیقات بلوط در ایلام راه اندازی می شود
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرات مرغ، تخم مرغ و دام سبک از استان ایلام هیچ‌گونه مانعی ندارد، گفت: مرکز تحقیقات بلوط در ایلام راه اندازی می شود.

به گزارش هاوار زاگرس ‌؛ محمدجواد عسگری، شامگاه شنبه در جمع اعضای شورای اندیشه ورز بسیج مهندسین کشاورزی سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام، اظهار داشت: اگر ملتی و دولتی در با برنامه راستای تامین امنیت غذایی خودحرکت نکند، حتما آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به جنگ اوکراین و روسیه، افزود: این مسأله روی امنیت غذایی آمریکایی ها، کشورهای اروپایی و توسعه یافته که ژست می گیرند، تاثیرگذاشته است و بنابراین در بحث امنیت غذایی حتما باید در قالب یک نقشه راه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت حرکت و عمل کرد و این عمل باید دانش محور و دانش بنیان باشد.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در کشور حدود هفت هزار عضو هیات علمی در مقاطع مختلف وجود دارد و حدود سه هزار محقق در سطح کشور داریم و جمعیت علمی آکادمیک در کشور به ۱۳ هزار نفر می رسد که این تعداد محقق و عضو هیات علمی باید در راستای تحقیق همراه با توسعه گام بردارند.

عسگری با بیان اینکه ایراد در فضای اجرایی کشور است و نه در قانون، یادآور شد: اگر اجرا کنندگان قانون را رعایت می‌کردند این اتفاقات در کشور روی نمی داد، ما در حوزه تقنین هیچ مشکلی نداریم و قوانین کهنه و مندرس به روز شده، کافی است این قوانین تنها اجرایی شوند.

وی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی کافی است قوانین درحوزه های مختلف اجرایی شود تا در این بخش مشکلی نداشته باشیم، اضافه کرد: امروز در بخش کشاورزی به دلیل مشکلاتی از جمله گازهای گلخانه ای و به هم خوردن اکوسیستم ها پیش بینی ها در حوزه آب و هوا و هواشناسی تقریبا غیرممکن شده است.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح آبخوان داری و آبخیزداری در مجلس قانون تصویب شده است، یادآور شد: امروز با توجه با قانون مصوب شده در مجلس، فضای لازم در استان ها برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری فراهم شده است اما باید این قوانین را در استان ها اجرایی کرد.

عسگری با اشاره به تصویب راه اندازی مرکز تحقیقات بلوط در ایلام در سفر کمیسیون کشاورزی به این استان، تصریح کرد: با توجه به پوشش جنگلی بلوط که در استان وجود دارد، این بحث در ایلام باید دنبال و تلاش می شود از مجموعه وزارت نفت اعتبارات لازم را در حدود ۱۵ میلیارد تومان جذب و این امر در استان عملیاتی شود.

وی با اشاره به ظرفیت استان ایلام در حوزه دامپروری، گفت: انتظار می رود اعضای هیئت علمی و بسیج مهندسین کشاورزی استان، طرح های خود را در راستای توسعه بخش دامپروری ارائه دهند و ما بر این اساس در کمیسیون کشاورزی تلاش خواهیم کرد اعتبار لازم را جذب کنیم.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در نقاط مختلف استان اجرا شود و آمادگی داریم از اجرای سه طرح این حوزه در استان ایلام حمایت کنیم، افزود: هیات های علمی و اساتید حوزه کشاورزی باید در این زمینه ها فعال شوند.

عسگری با اشاره به اینکه دشمنان اقتصاد را هدف قرار داده اند و مقام معظم رهبری نیز از ۱۰ سال پیش اقتصاد را مورد تاکید قرار داده اند، ابراز کرد: حتما باید باور کنیم که کارهای سخت را دنبال و اجرایی کنیم.

وی بیان کرد: امروز در استان ایلام در شورای برنامه ریزی، مصوب کردیم صادرات مرغ، تخم مرغ و دام سبک از استان ایلام هیچ‌گونه مانعی نداشته و هیچ کس اجازه ندارد مانع صادرات آن از استان ایلام شود.

وی اظهار داشت: جهاد کشاورزی ملکف است تا پایان سال ۱۰۰ هکتار کشت گلخانه ای را در استان ایلام اجرایی و عملیاتی کند و این میزان باید در نیمه اول سال آینده به حدود ۳۰۰ هکتار افزایش یابد ، این امر می تواند زمینه توسعه بخش کشاورزی استان را فراهم کند و ما هم تلاش خواهیم کرد که برای ۳۰۰ هکتار تسهیلات مورد نیاز اختصاص یابد.

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=1867

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.