• امروز : چهارشنبه - ۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 27 March - 2024
9

حزب باد ها یا اپورتونیسم های سیاسی فرصت طلب

  • کد خبر : 1894
  • 21 آذر 1401 - 15:57
حزب باد ها یا اپورتونیسم های سیاسی فرصت طلب
این اپورتونیسم ها یا نان به نرخ روز خورها سیاسی همواره با شامه و دندان های تیز کرده خود فرصت‌ها را در‌می‌یابند، و لحظه ای درنگ برای به دست آوردن همه‌ امکانات و رانت‌ها به خود راه نمی دهند و به هر قیمتی سعی در تصاحب منصب و تداوم و ارتقا مقام خود دارند.

هاوار زاگرس:مجتبی قیطاسی؛ بدون شک گاهی با دیدن برخی افراد و کنش های اجتماعی شان می توان از آنها در زنجیره حزب باد ها ، اپورتونیسم ها ، دوزیست های سیاسی یا سیاسیون نان به نرخ روز خور قرار داد.

به مانند برخی حیوانات دوزیست ،همانند قورباغه که میتواند در آب باشد یا در خشکی یا امثال انسان هم گیاه خوار و هم گوشت خوار هستند!مصداق بارز دوزیستان سیاسی که در علم سیاست از انها به عنوان “اپورتونیسم”یاد می کنند .

انجا که خود را بی طرف یا غیرسیاسی می دانند اما در واقعیت فرصت طلبانی اند که بدون اعتقاد به هیچگونه اصولی خاصی برای رسیدن به اهداف شخصیشان همواره در پی فرصت مناسب هستند.

این افراد منفعت طلب و سود جو و خودخواه به جبهه حق و باطل کاری ندارند به اصطلاح “حزب باد” به شمار می رودند، هر طرف که سودشان را تامین کند در آن جبهه قرار خواهند گرفت .

حزب باد یا اپورتونیسم و همان نان به نرخ روز های خودمان ،افرادی هستند سودجو که سعی دارند از هر موقعیت پیش آمده نهایت سو استفاده را با در نظر گرفتن منافع شخصی با یک عملیات ایذایی، فرصت های مشترک خود با دیگران را با وارد کردن خسارت به رقبیب ، تصرف یا موقعیت را برای خود مهیا سازند .

تملق و چاپلوسی از نقاط بارز شخصیی آنهاست این جماعت برای تصرف منافع مد نظر تا زمان به دست آوردن آن از هر روشی از تملق و چاپلوسی گرفته تا مدح و ستایش فرو گذار نخواهند بود هر زمان نیز موقعیت خود را تثبیت نمایند شروع به بد گویی از شخصی یا اشخاصی می کنند که جایگزین آن شده یا افرادی که توان برانداختن موقعیت فعلی شان را دارد.

می توان گفت حزب باد ها یا نون به نرخ روز خورها جز استخفاف اجتماعی دیگران برای جامعه چیزی در چنته ندارند.هم زمان می توان از این دوزیستان در استانداری و فرماندارها ، شورا و شهرداری وحتی مسجد جامع شهر نیز رویت کرد که چگونه در همه مجموعه های خاص یا استراتژیک حضور دارد!

ریشه این امر را می توان در عدم توسعه نیافتگی سياسی کشور و بدنبال آن نبود حد وسط امن میان جريانات سياسی با تغيير دولت‌ها جست و جو کرد همان گونه که با برگزاری انتخابات و به پای کار آمدن جریانات سیاسی مختلف از چپ و راست گرفته تا غیره و با پایان یافتن انتخابات و بدنبال آن به راه افتادن موجي از خواسته‌ها و مطالبات فضای سياسی کشور برای تقسیم غنائم انتخابات با پلاکارد های خدمت به مردم، به میدان می آیند.

در این هجوم ها و شلوغی ها بازار دلال منصب برای فرصت‌طلبان سیاسی گرم تر هر زمانی دیگری است .

حزب باد های که تا دیروز در ستاد های رقیب مخالف گلو پاره و سینه چاک می کردند اما امروز با یقه های بسته و ریشه های بلند و یا قلم های به زمین گذاشته برای حزب خود، به میدان حزب مخالف آمدند برای کسب پست،ارتقا ، ابقاء و الاغیر …

این اپورتونیسم ها یا نان به نرخ روز خورها سیاسی همواره با شامه و دندان های تیز کرده خود فرصت‌ها را در‌می‌یابند، و لحظه ای درنگ برای به دست آوردن همه‌ امکانات و رانت‌ها به خود راه نمی دهند و به هر قیمتی سعی در تصاحب منصب و تداوم و ارتقا مقام خود دارند.اما این در حالی است که هسیتند افرادی شایسته و با‌لیاقت از هر جناح و طیفی که هیچ‌گاه حاضر به خود فروشی سیاسی نیستند برای رسیدن به جایگاه خاصی مسائل اخلاقی را زیر پا نمی گذارند.

متاسفانه در استان ایلام نیز سال به سال و روز به روز شاهد رشد قارچ گونه دوزیست های سیاسی بوده و هسیتم با به پای کار آمدن دولت جدید و انتصاب استاندار صفت حزب های دورنگ طویل تر و طولانی تر می شود .

از مدیران یا سیاسیونی که تا دیروز جز افراد شناسامه دار حزب خود بودند، اما امروز در صف ابقا و پست بگیران حزب مخالف دیده می شوند.

البته صنف رسانه ها از این قائله مستثنا نیستند ،خبرنگارانی که تا به دیروز به اصطلاح شناسنامه دار جناح خود بودند و یادداشت و مطلب در حمایت از سیاسیون هم سو خود منتشر میکردند اما امروز در حالی که منافع خود را در خطر و سود شخصیشان را در رنگ عوض کردن می ببینند با بیعت شکنی در مدح و ستایش جناح مخالف قلم فرسایی می کنند که شاید فرجی شود و به نان و نوای برسند !

اما ناگفته نماند که عده ای انگشت شمار از خبرنگار نما ها اینچنین بوده و دیگر همکاران به رسالت وعهد خود وفا دارند.

متاسفانه از گذشته تا اکنون از مسئولان کشوری گرفته تا استانی و حتی شهرستانی با نقض ساختار نظام اداری رویه نامیمون رانت سالاری و انتصابات فله ای و ستادی و سفارش محور را در دستور خود قرار دادند و افراد شایسته ،توانمند و متخصص را نیز از چرخه مدیریتی خارج کردند .

شایسته سالاری از جمله عواملی است که موجب شکوفایی، وفاداری و تعهد کارکنان به کار و سازمان می‌شود درصورتیکه در پست‌های اجرایی و مدیریتی مبنی بر اساس شایسته سالاری و بدور ضوابط باشد پست گرفتن هر فردی بلامانع است.

اما اگر ضابطه فدای رابطه شود و شایستگان خارج از گود بمانند و افرادی که توان مدیریتی ندارند، پست و مقام بگیرند باید شاهد روند رو به رشد فساد اداری و عدم توسعه یافتگی در تمام حوزه ها با جولان اپورتونیسم ها باشیم.

استاندار محترم ایلام اگر دل در گرو توسعه استان دارد باید دست حزب باد ها و فرصت طلبان سیاسی را از هرگونه دخالت در امور استان قطع نمایند.

و از صدور معرفی نامه و حکم های فله ای در بکارگیری، ابقا و ارتقا عده ای افراد ناکارمند با فشار برخی سیاسیون، ستاد های انتخاباتی و رسانه نما های دوزیست در هر سطحی از ادارات استان پایان داده شود.

نماینده عالی دولت در استان باید به این نکته توجه ویژه نمایند، در زمانی که ساز و کار انتخاب مديران و به کارگیری افراد در ادارات و دستگاه های مختلف براساس شايسته‌سالاری و توانمندی آنها، به دور از هر رابطه‌ و رانتی انجام شود خروجی عملکردها آنها قطعا خدمت بی منت و صادقانه بوده و در این میان باعث رضایت مندی مردم و اعتماد عمومی به مسئولان در جامعه را به دنبال خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=1894

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.