• امروز : یکشنبه - ۲۶ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 14 April - 2024
3

روند افزایش طلاق در جامعه نگران کننده است

  • کد خبر : 2610
  • 24 آذر 1401 - 11:52
روند افزایش طلاق در جامعه نگران کننده است
جامعه نیازمند کار فرهنگی منسجم، مستمر و آگاه‌سازی جوانان در حوزه آسیب‌های اجتماعی است، در بعضی مواقع خانم‌ها به دلیل فرار از طلاق ثبتی به دلایل مختلف شوهر خود را تحمل می‌کنند اما در اصل طلاق عاطفی گرفته‌اند.

هاوار زاگرس،محمد زمانی:: هجوم فرهنگ غرب و کم کاری دستگاه‌های فرهنگی موجب به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی و بخصوص طلاق شده است.

هجوم ماهواره‌ها، گسترش مواد مخدر، فیس بوک و سایت‌های همسریابی موجب شکل‌گیری پدیده طلاق بوده و هنوز تاثیر منفی برخی برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای بخوبی برای جامعه تبیین نشده است.

متاسفانه دوست دختر و پسر در بین جوانان عرف شده و اغلب آنها عشق‌های صوری بوده که مبنا و اصول خاصی ندارند و این مهم موجب شکل‌گیری ازدواج‌هایی بر پایه دروغ می‌‎شود که طلاق نتیجه طبیعی آن است.

جامعه نیازمند کار فرهنگی منسجم، مستمر و آگاه‌سازی جوانان در حوزه آسیب‌های اجتماعی است، در بعضی مواقع خانم‌ها به دلیل فرار از طلاق ثبتی به دلایل مختلف شوهر خود را تحمل می‌کنند اما در اصل طلاق عاطفی گرفته‌اند.

و همچنین عدم تناسب فرهنگی خانواده‌ها و نوع نشست و برخاست‌ها در شکل‌گیری طلاق بسیار تاثیرگذار است.

در اولین اقدام در طلاق به اجرا گذاشتن مهریه است که بسیاری از مهریه‌ها نامتعارف و بی‌اصول بوده و خانوده‌ها فکر می‌کنند که با مهریه سنگین می‌توانند خوشبختی برای فرزند خود به ارمغان بیاورند که این فکر اشتباه و غلط است.

زوجین با تعیین و پذیرفتن مهریه‌های غیرمتعارف، اولین مسخره را به زندگی خود می‌کنند و متاسفانه در جامعه ما به دلیل عدم آگاهی، زوجین فکر می‌کنند وقتی طلاق می‌گیرند باید از مهریه استفاده کنند با وجود اینکه مهریه از لحظه جاری شدن صیغه عقد لازم‌الاجرا است و بعضی از مردان حتی نمی‌دانند پول مهریه که قبول کرده‌اند چقدر است و اما آن لحظه سند ازدواج را امضا می‌کنند.

جوانان با شعار کی داده و کی گرفته گول مهریه‌های سنگین را میخورند و دوست داشتن‌های واهی و پوچ قبل از ازدواج جوانان امروز برای از هم پاشیدگی بنیان خانواده و با توجه به اصول دینی حاکم بر جامعه ما بسیار خطرناک است.

عدم تناسب سن زوجین و مسائل جنسی و زنا‌شوئی از دیگر عوامل طلاق است، متاسفانه در بحث مسائل جنسی هیچ‌گونه توجی جهت آگاه‌بخشی به زوجین نمی‌شود و مسکوت مانده که در حال حاضر دلیل تعدادی بسیار زیادی از طلاق‌ها را به خود اختصاص داده و باعث معضلات زیادتری شده است.

دستگاه‌های مربوطه در زمینه آموزش مهارت زندگی قبل از ازدواج به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و فقط در آمار و ارقام ارائه می‌دهند، آموزش‌هایی که در بعضی دستگاه‌ها صورت می‌گیرد ناقص و بی‌نتیجه است.

امروزه فقر نقش بسیار تاثیرگذاری در امر طلاق ایفا می‌کند ، بعضی از زوجین طلاق صوری می ‌گیرند تا تحت پوشش و حمایت دستگاه‌های مانند بهزیستی و کمیته امداد قرار بگیرند.

در راستای اشتغال به جایی رسیده‌ایم که فرد دارای مدرک لیسانس حاضر است به عنوان آبدارچی و یا نظافت‌چی برای فرار از فقر و بیکاری استخدام شود و این رفتار عمق نیاز شدید به اشتغال را در جوانان ما نشان می‌دهد.

با توجه به نوآوری در جامعه درحال توسعه طبیعتاً آسیب‌های اجتماعی شکل می‌گیرند اما درصد بسیار کمی در این راستا به وجود می‌آید.

متاسفانه به واقعیت و علل و عوامل طلاق در جامعه به صورت یک آسیب جدی نگاه نمی‌شود و ماهواره و فیس بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی که با فرهنگ دینی ما تعارض دارند بر جامعه حاکم شده اما از بیان آن تردید می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://www.hawarzagros.ir/?p=2610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.